Range Rover Evoque: Niet schakelen

Startsituatie

De auto is bij een versnellingsbakrevisiebedrijf gebracht omdat de auto af en toe niet schakelt. Dit is merkbaar geworden nadat de auto een tijdje had stilgestaan. Hierna bleef de auto in een versnelling hangen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Start diagnose

We hebben de auto geprobeerd en hij deed het perfect. We hebben hem uitgelezen en zien dat er diverse fouten instaan met lage accuspanning. Dit doet ons vermoeden dat dit de oorzaak is. We zijn begonnen de accu volledig op te laden en hierna het meerdere keren te proberen.

 

Na ongeveer een week konden we de auto niet starten, we kregen diverse meldingen in beeld en de motorcomputer was niet uit te lezen. De auto stond vol met communicatiefouten. Door een gebrek aan tijd willen we er de volgende dag mee verder.

 

De volgende dag merken we dat de auto direct start maar nu schakelt hij niet op, hij blijft in een versnelling zitten. Dit blijft hij de gehele rit doen totdat de auto een keer opnieuw gestart wordt. We hebben de auto uitgelezen en krijgen de volgende foutcodes:

 

  • U0402-00 Ongeldige gegevens van transmissieregelmodule ontvangen.
  • U0106-87 Communicatie met gloeibougie-regelmodule is weggevallen.
  • U0100-87 Communicatie met motorregelmodule/regelmodule van aandrijflijn 'A' is weggevallen
  • B100D-64 Autorisatie contact-/stuurslot.
  • U0028-87 Voertuigcommunicatiebus A.
  • P084F-13 Uitvoercircuit van parkeer-/neutraalstandschakelaar
  • U0001-83 Hoge snelheid CAN communicatiebus
  • U0001-82 Hoge snelheid CAN communicatiebus Intermitterend

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De ervaring die we hebben met deze auto’s gaan we hierna de kabelboom controleren, deze ligt bijna volledig los in de auto en schuurt daarom vaak door, daarnaast gaan we de ECU controleren aangezien deze vaak lek gaat en vocht in komt zitten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij het losmaken van de ECU viel direct op dat de paravaan, waar de ECU in hangt, enorm nat was. Er stond nog water in en ook stond er schimmel in. Het is er dus langere tijd vochtig geweest. We hebben de ECU losgemaakt en zagen aan de buitenkant niet direct iets. Omdat we weten dat deze auto’s vaak aanpassing aan de software krijgen en de ECU hiervoor open moet, dit in combinatie met het vocht is vaak geen goed teken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toen de ECU eenmaal open was konden we duidelijk vochtschade zien. We hebben als eerste alle soldeerpunten hersteld en alles gecontroleerd op vocht. Buiten de soldeerpunten konden we geen defecten vinden. We hebben hierna de data uitgelezen om te zien wat er is aangepast. We zien dat de AdBlue uit is geschreven, waarschijnlijk door een defect, maar verder was er niets aangepast.

 

We hebben de ECU weer opgebouwd en daarna de rest gecontroleerd. De stekker had ook wat vochtschade dit was met reinigen voldoende op te lossen. Verderop zijn we de kabelboom gaan controleren. Deze had op een paar punten wat slechte kabels. Deze kabels zijn vervangen en hierna zijn de problemen ook verdwenen. We kunnen echter geen garantie geven op de ECU reparatie dit doordat het een vochtprobleem heeft (gehad).