Beginsituatie
De auto staat bij ons voor een aankoopkeuring. De klant heeft een paar puntjes opgemerkt:
Proefrit
Tijdens de proefrit vielen ons een paar dingen op. Bij het starten was de slechte stationair loop direct merkbaar. Hoe warmer de auto wordt hoe beter dit ook wordt. Nu staan deze motoren hier wel een klein beetje om bekend. Maar het mag wel wat minder als dit. We willen dit later even met de rookmachine controleren.
Als we de auto in de versnelling willen zetten zien we het tweede probleem. Het schakelmechanisme heeft veel spelling, elke versnelling lijkt op een vrij.
We kunnen de lampen niet aanzetten, de kachelventilator werkt niet en ook de ruitenwissers niet. We hebben hier direct eerst na gekeken. We zien dat de zekeringkast voor een groot deel niet gevoed wordt. We zijn verder terug gaan meten en zien geen spanning uit het contactslot komen. Het contactslot is defect. Als we het contactslot ook een beetje bewegen gaat wel alles werken. Het contactslot moet ook vervangen worden.
Tijdens het rijden zien we nog een paar zaken meer die opvallen. De auto trilt enorm bij acceleratie en deacceleratie uit de aandrijflijn. Ook komt er een gierend geluid uit de auto/aandrijflijn. Daarnaast komt er ook een vibratie uit de uitlaat bij lastwisselingen.
Interieur
In het interieur werken alle functies eigenlijk wel. Wel is het interieur in erg slechte staat. De stoelen zijn goed maar dashboard delen en hemel delen zijn versleten. De klant is zich hier bewust van en gaat dit later aanpakken. Ook zouden we op zoek gaan naar wat knopjes om het alarm te verwijderen.
De achterklep gaat niet meer dicht. We hebben het gehele mechanisme losgemaakt en als we de 12V motor van het elektrisch openen vanaf de bestuurderskant losmaken sluit de klep wel goed. Deze motor zit vast in een uiterste stand. De motor willen we open maken om te kijken of deze nog te repareren is. De achterruitverwarming werkt ook niet, dit lijkt een kabelboom probleem te zijn. De oorzaak hiervan moeten we nog vinden.
Onder het dashboard is er een hoop aan geknutseld. De kabelboom ziet er niet al te best uit. Ons advies is om het dashboard een keer te demonteren (deels) om het daarna netjes te maken.
Ook zouden we de sigarettenaansteker schoon willen maken en de asbak willen stralen/spuiten om het rookverleden van de auto te verwijderen.
Ook proberen we het dashboardkastje wat mooier te laten sluiten.
Exterieur
Het exterieur is erg netjes. Hier en daar zitten er wat kleine deukjes. Deze zijn eigenlijk niet te verwijderen. Maar nergens echt roest aanwezig.
Onder de voorruit zit er vocht tussen de lagen glas. Deze zal eens vervangen moeten worden.
Ook moeten de ruitenwissers een keer gestraald en gespoten worden. Deze hebben veel steenslag schade en doet een beetje af aan de rest van de auto.
Ook het koplampglas aan de bestuurderszijde heeft een grote barst.
Onder de motorkap
Onder de motorkap ziet het er eerste instantie netjes uit. Maar we zien direct een aantal zaken die aangepakt moeten worden. Zo zijn de bougiekabels echt slecht. Deze moeten vervangen worden. Ons advies is direct de bougies mee te vervangen.
Met de rooktest zien we ook wat problemen. Zo lekt de inlaat bij cilinder 2 en 3, de pakking moet vervangen worden. En ook de 4de cilinder lekt bij de injector. Hier zit ook brandstof lekkage op.
De seal van de zekeringkast is erg droog. Deze seals hebben we op voorraad liggen en kunnen we los vervangen. Dit voorkomt vocht in de zekeringkast.
Dit moet direct aangepakt worden. Samen met diverse slangen die vervangen moeten worden. Dit is eigenlijk ook onder de auto een punt. Er zitten diverse slangen op die echt ver vergaan zijn. Ons advies is eigenlijk alle slangen te vervangen en diverse leidingen even te lakken om te zorgen dat ze niet doorrotten.
Voor het mooie moet de rembekrachtiger ook eens gestraald en gespoten worden. Deze ziet er nu erg verrot uit, steekt af tegen de rest van de auto en onder de motorkap.
Ook de accu zit helemaal los. Hier is ook een beugeltje van afgebroken of krom. Deze kunnen we vervangen en hierna de accu goed vastzetten.
Als laatste hebben we het luchtfilter gecontroleerd. Deze was erg vies, zat vol met eikels en is al lang niet meer gereinigd/ingevet. Het filter is van K&N en kan prima aangepakt worden.
Onder de auto
Onder de auto hebben we wel diverse puntjes gevonden. Sommige belangrijker als de ander.
Het eerste is de slangen. De remslangen voor zijn al vervangen maar achter zijn in zeer slechte staat. (afkeurpunt) Maar ook diverse brandstofslangen en ontluchtingsslangen zijn erg slecht. Dit moet nodig vervangen worden. Ook is het filter te zien, deze is 8 jaar oud en groot tijd dat deze vervangen wordt.
De auto heeft ook wat roest bij de rechter dorpel en linker dorpel. Links is schuren, kitten en spuiten voldoende maar rechts moet er wel gelast worden, dit gaat om een klein stukje. Ook moet het voorspatbord links wat bijgebogen worden. Deze heeft een kleine tik gehad wat vanaf onderen te zien is. Hierdoor kan er water in blijven staan wat ook roest als gevolg geeft.
We hebben daarnaast 2 punten gevonden waar haast bij is. Een dop onder de auto moet normaal afgekit zijn en ook de reservewielbak moet dit zijn. Dit is beide niet het geval en hierdoor komt er water tussen het plaatwerk. Dit moet afgekit worden en hierna met tectyl behandeld worden.
De versnellingspook heeft enorm veel speling. Deze ophanging op de bak is compleet versleten. Hier zit de grootste speling. In de auto zit er ook wat speling op de pook maar het ergste zit achter. Het gierende geluid komt ook uit de versnellingsbak. Deze heeft lekkende aandrijfaskeringen. Waarschijnlijk is het al te laat en moet de bak gereviseerd worden (bekend porsche transaxle probleem) maar ons advies is wel deze keringen te vervangen en hierna de bakolie te vervangen. Erger dan gieren wordt het normaal gesproken niet en reviseren zou dan ook op een later moment kunnen. Met het vervangen en het weer toevoegen van de olie voorkom je wel een defecte versnellingsbak.
Een ander bekend 944 kwaaltje is de lekkende stuurpomp. De pakkingen tussen de pomp zijn vergaan bij deze auto. Ons advies is dit snel aan te pakken aangezien een nieuwe pomp erg duur is en zeldzaam.
De motor lekt op diverse plekken. Bij de balansas pakking, de vuldop pakking, de achterste krukaskering en de carterpan pakking.
Ook de kabelboom van de motor moet op diverse plekken even aangepakt worden. De olie heeft de tape aangetast waardoor deze los gaat zitten.
De uitlaat lekt bij de eindpijp en de rubbers zijn droog. Het klapperende/trillende geluid komt van een oog wat niet in het rubber hangt. Deze moet weer gemonteerd worden. Bij de eindpijp moeten we een stukje lassen en de rubbers van de einddemper moeten vervangen worden.
Ophanging
De ophanging moet ook aanpakt worden op diverse punten. De stabilisatorstang ophanging is links voor krom en de stabilisator ligt uit zijn oog. Deze is ook helemaal droog en aan vervanging toe. We moeten de stang ophanging weer goed buigen en de rubbers van de stabilisator vervangen en de ophanging ogen.
De motorsteun aan de bestuurderskant moet vervangen worden. Aan de bijrijderskant is deze al recent vervangen.
De stuurhoes is door een scheve leiding van zijn plek geduwd. We hebben de leiding recht gemaakt en moeten de stuurhoes weer goed monteren.
De auto heeft daarnaast een defect wiellager linksachter en beide ankerplaten van de remmen zijn compleet afgebroken aan de achter zijde. Dit veroorzaakt ook een hele vervelende trilling door de auto. Dit moet snel aanpakt worden.
De remschijf rechtsachter is veel te dun. De remblokken zijn nieuw en links is de remschijf ook goed maar rechts is deze veel te dun. Dit komt waarschijnlijk doordat er een keer een rem vast heeft gezeten. Ons advies zou zijn om de remblokken en remschijven aan de achterzijde te vervangen.
Het grootste getril komt echter van de aandrijfas rechtsachter. Deze is compleet kapot. Het is wonderbaarlijk dat de auto het eigenlijk nog zo goed doet hiermee.
Op de optische punten na hebben we de auto helemaal in orde mogen maken. Dit houdt in dat we de onderstaande lijst aan reparaties hebben uitgevoerd: