Peugeot E-2008: Radar problemen

Startsituatie

De auto is bij ons binnengekomen omdat de radar afgesteld moet worden. De auto is door het bedrijf met schade gekocht. De schade is netjes opgeknapt en daarna werkte alle systemen van de auto. De auto is verkocht en toen de klant ermee ging rijden kwam er een melding naar voren dat het inschakelen van de cruise control niet mogelijk was.

 

Daarnaast gaf de auto met starten de voorste radar uitgeschakeld was. De auto is gereset en de melding is een week weggeweest. Na een week kwam de melding weer terug en is de auto ook weer terug naar de dealer gegaan. Daar zijn twee software updates uitgevoerd op de auto. Beide updates hadden betrekking voor de motormanagement. Dit loste echter niet de problemen op van de radar en cruise control.

 

Start diagnose

We zijn begonnen met de radar af te stellen. Om deze af te stellen moeten we echter wel de radar als regelapparaat kunnen selecteren. Dit was niet het geval. De radar was niet te selecteren en stond in de configuratie ook geregistreerd als zijnde niet aanwezig. We hebben de configuratie aangepast waarna we deze wel konden selecteren. Waarom de configuratie hem uit heeft geschreven is voor ons nog onduidelijk.

 

Het afstellen was gelukt en succesvol echter bleef dezelfde melding terugkomen. Omdat we op dit punt niet wisten waarom het gebeurde hebben we contact gehad en besproken dat de auto bij ons bleef voor verdere diagnose aan dit probleem.

 

Wat opviel met afstellen was dat de radar normaal gesproken op 3 punten vast zit geschroefd dit is een schroef met aan het einde een bolletje welke in de kunststof houder van de radar geklikt is. Deze zat nog maar op 2 punten vast omdat een punt eruit was gedrukt. Na deze opnieuw te hebben gemonteerd hebben we de afstelling gedaan met de nasleep zoals we deze hierboven hebben beschreven.

 

We zijn begonnen de voeding, massa en de twee CAN-bussen te gaan meten. De voeding en massa is in orde en blijft ook constant. De radar zit op 2 CAN-bussen aangesloten. De normale HS CAN-bus en de veiligheid CAN-bus.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De CAN-bus is in orde.

 

Omdat eigenlijk alle signalen kloppen zijn wij met andere foutcodes aan de slag gegaan. Zo zet de auto veel verschillende foutcodes in zijn BSI, dat er lampen stukzijn, ramen niet werken en configuraties niet kloppen. Dit is voor ons nog onduidelijk waar het vandaan komt aangezien er niets met de BSI aan de hand is geweest. Ook werkt alles aan de auto, we kunnen geen overige defecten vinden. Na een controle hebben we besloten de BSI los in een externe opstelling te gaan testen. We hebben hier alles aangesloten en hebben gezien dat de BSI goed zijn werk doet.

 

Naast storingen in de BSI hadden ook diverse modules een communicatie storing met de motorcomputer. We zijn opnieuw een aantal basismetingen gaan doen en hierop konden we geen defect vinden. We hebben ervoor gekozen om nieuwe software in BSI en in de veiligheidssystemen te zetten waarna deze fouten niet meer terugkwamen. Hetgeen wat echter nog altijd niet werkte was de radar en hierdoor ook de cruise control.

 

We hebben nieuwe software gekregen voor de radar. Deze zou de problemen op moeten lossen zonder de radar te hoeven vervangen. Nadat we deze hebben ingeleerd werkte het systeem weer zoals het moest, we konden de radar afstellen en de fout was weg.