Start situatie
De Peugeot Boxer werd hier gebracht vanwege zijn vermogensverlies, hij zou dan in noodloop gaan. Het verleden van de auto, en wat er al vervangen/aan gedaan is voor het oplossen van de storing. Er lag een nieuwe losse ventilator in de auto, en onder de motorkap waren de stekkers van de koelventilatoren losgekoppeld. Waarschijnlijk is er een test gedaan om de nieuwe ventilator erop aan te sluiten, en dit zal geen resultaat gehad hebben.
Wij zijn ingeschakeld om het probleem op te zoeken waarom hij steeds in noodloop gaat.
Start diagnose
We zijn begonnen met het uitlezen, dit omdat kijken of de auto nog in noodloop zit doormiddel van een proefrit, overbodig is. Dit zullen we dan ook terugzien in de foutcodes. Daarom zijn we begonnen de auto uit te lezen. Tijdens het uitlezen kwamen er verschillende foutcodes naar boven toe. 2 foutcodes hebben er mee te maken waardoor hij in noodloop kan gaan. De andere 2 zijn dat de ECU spanning is verloren. Deze komen er ook in als de accuspanning laag wordt of de accu losgekoppeld wordt, deze zijn dus te verwaarlozen. De foutcodes waarna we gaan kijken zijn:
We zijn begonnen met de foutcode van de koelventilator, omdat deze direct terug blijft komen. We hebben de kabels weer aangesloten om te kijken wat hij wel of niet doet. Deze hadden we aangesloten en de foutcode blijft nog steeds staan. Vervolgens gingen we de zekering controleren in de motorruimte, hier viel ons oog meteen op een grotere zekering die kapot is. We hebben het schema erbij gepakt en deze heeft te maken met koelventilator 1. Alleen bij de zekeringkast stonk het heel erg naar brandlucht, dus vermoedelijk dat er in de zekeringkast iets verbrand is. Dit kan er natuurlijk voor zorgen dat de zekering stuk gaat.
Hierop hebben we de zekeringkast gedemonteerd, en deze gaan onderzoeken. Alle zekeringen en relais losgehaald, en ons viel al op dat er een klein beetje vocht op sommige plekjes stond. Op de foto is ook een beetje oxidatie te zien, dit zal door het vocht zijn gekomen.
Toen we de zekeringkast verder uit elkaar gehaald hadden kwamen we nog wat meer vocht tegen. Dit is hieronder op de foto ook te zien, zo waren en een paar plekken waar vocht zit.
En ook zat er een plek die verbrand is, het is er een beetje gesmolten. Dit zal dus vervangen moeten worden, want dit zal voor de problemen zorgen van de koelventilator. Hierdoor zal dus ook de zekering kapot zijn gegaan.
Daarnaast zijn we de bekabeling door gaan meten. We weten dat deze auto op een bepaald punt vaak last van kabelbreuk heeft. Je krijgt dan een soortgelijke foutcode van als er nu in de auto zit. Ook hiervan heeft de auto last. Om dit goed op te lossen moeten we 6 kabels vervangen, welke we langer maken. Deze vervangen we in zijn geheel zodat er nergens soldeerpunten zitten die vroeg of laat in de toekomst voor problemen gaan zorgen.
Brandstoffilter
Omdat ook codes in het brandstoffilter voor noodloop kunnen zorgen zijn we deze gaan doormeten. Hierop moet een 5V spanning komen, een massa en het signaal. De foutcode was dat er een massasluiting was. De massa ligt aan 0V, dit gebeurt als er een storing is maar gebeurt ook als er langdurig veel water in staat. De water tast de sensor aan wat zorgt voor kortsluiting. De foutcode van de sensor water in brandstof is wel te wissen, dus waarschijnlijk heeft er water ingezeten of zit dit erin. We kunnen ook water af laten lopen dus er zit wat water in. Ons advies is de brandstoffilter te vervangen.
Reparatie
Om het op te lossen moet de zekeringkast vervangen worden en moet deze ingeleerd worden. Daarnaast moet de bekabeling vervangen worden (6 kabels) en moet het brandstoffilter vervangen worden.