Start situatie

Een aantal maanden geleden is de auto binnengekomen met de foutcode P0016. Deze foutcode geeft hij aan op een van de nokkenassensoren. Tijdens het nazoeken van de specificaties van deze foutcode zag het bedrijf dat er een servicebericht van Peugeot van was. Als deze foutcode zich voordeed kwam dit niet door een defecte nokkenassensor of een gerekte ketting maar lag dit aan een scheef zittende kleppendekselpakking. Meestal is dan eerst de pakking vervangen en is de kleppendeksel niet correct teruggezet. Tijdens de diagnose is eerst met de oude pakking het kleppendeksel goed gezet. Dit was gelukt en de foutcode bleef weg. Omdat de pakking hierdoor lekte is er een nieuwe pakking op gezet en is deze op dezelfde manier teruggezet. Het lampje bleef hierna uit. Een paar maanden later is de auto nu terug met dezelfde klacht.

 

Start diagnose

Om de diagnose vanaf nul te beginnen zijn wij begonnen de auto uit te lezen, tijdens het uitlezen kwam naar voren dat de auto de volgende foucodes had:

 

-P0016  -              Synchronisatie tussen nokkenas en krukas

 

We zijn begonnen het test document van Peugeot aan te houden. In dit test

document stond dat eerst de werkelijke waarde en de correcte waarde naast

elkaar gehouden moeten worden, als deze te veel verschillen gaan we door naar

een volgende stap. De gemeten waarde was 6,5 graden, de correcte waarde was

2,2 graden. De nokkenas staat dus een aantal graden verkeerd. Als dit het geval

was moest het volgende gebeuren:

 

- De foutcodes verwijderen

- Initialiseren van het kleptimingsysteem

- Hierna een testrit uitvoeren waarbij je het voertuig vertraagd van 4000 tot

  1000 toeren in de tweede versnelling.

 

Na dit gedaan te hebben kwam de foutcode weer terug. De fout zit er dus nog in.

Het olieniveau is goed, een te laag oliepeil kan ervoor zorgen dat de steller niet voldoende druk heeft om te stellen. Ook zit er de juiste olie in, Peugeot adviseert 0W30 en volgens het kaartje in de auto zit dit er ook in.

Omdat er nu volgens het Peugeot document gesleuteld moet worden voor de kettingtiming gaan wij deze met behulp van de oscilloscoop meten.                                    
Zoals te zien is op afbeelding 1 staat de nokkenas een aantal graden verkeerd ten opzichte van de krukas.
 

Omdat er nog een hydraulische nokkenassteller tussen zit kunnen er 2 zaken aan de hand zijn:

 

- De ketting is gerekt waardoor de timing niet meer klopt

- De nokkenassteller is kapot waardoor hij zijn complete stelling niet kan halen.

 

Om dit goed te kunnen controleren moest het kleppendeksel verwijderd worden. Na het verwijderen van de kleppendeksel was duidelijk zichtbaar dat er vervuilde olie aanwezig was (geweest) in de motor.
De nokkenas was op de nokken duidelijk warm geweest en had lichte sleepsporen. Ook waren er putjes zichtbaar in de nokkenas, dit duidt ook vaak op warmte. Omdat er bij ons bekend is dat de voorste lagerkap wil inlopen bij deze motoren, en dat daardoor de nokkenassteller oliedruk verliest, hebben we deze losgemaakt. De nokkenas lagerkap was niet ingelopen bij deze auto en helemaal in orde.

 

Oplossing

Omdat de nokkenassteller los niet te meten is, is vast te stellen dat deze versleten is door vervuiling. In overleg is besloten dat eerst de nokkenassteller vervangen wordt. Dit is de oorzaak van de foutcode.

Peugeot 308CC: Meten is weten

Afbeelding 1