Startsituatie
De auto is binnengekomen met de klacht dat de auto enorm trilt met stationair lopen. Zodra je toeren gaat maken is het probleem weg, vanaf de 1200 toeren voel je niets meer trillen. Ook tijdens het rijden trilt de auto niet. De motorsteun of steunen zijn al gecontroleerd.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen door de auto uit te lezen. Er zitten geen foutcodes in en bij de live waardes zien we ook geen afwijkingen aan de inspuithoeveelheid. Onder de motorkap zien we de multiriem ook veel bewegen, als we deze op spanning houden wordt de trilling er ook niet minder van.
NVH-Meting
Tijdens de NVH-meting zien we het volgende zaken gebeuren:
De trilling die dezelfde frequentie heeft als de motor die een maal rond gaat is enorm hoog. Tot 15 mg is acceptabel maar alles daarboven niet. Met 54,3 mg is dit veel te veel.
We zijn op de portal van Peugeot gaan kijken of er wat bekend is. Daarop vinden we dat de trilling vaker voor komt en kan zitten in de volgende zaken:
We hebben eerst de motorsteunen gecontroleerd, Peugeot schrijft voor dat je de bouten los moet maken van de steun aan de distributiekant en de onderste motorsteun met de motor lopend. Je laat de motor dan 1 minuut stationair draaien waardoor hij op zijn plaats moet schuiven en daarna zet je alles vast. Dit hebben we gedaan maar maakt geen verschil. Hierna hebben we de axiaal speling op de krukas gecontroleerd. Ook deze is ruim binnen de norm, de krukas heeft zo goed als geen speling.
Hierna hebben we het vliegwiel gecontroleerd. We zien hierop ijzerslijpsel roest zitten, dit duidt op een defect dubbelmassa vliegwiel. Deze zal vervangen moeten worden.