Start situatie
De auto is binnengekomen met het probleem dat af en toe het motorlampje gaat branden. Als dit gebeurt gaat de auto in noodloop draaien. Dit wil zeggen dat de auto op een veilige modus gaat draaien waarbij je bijna geen vermogen hebt, bijna geen gas kan geven en de auto nog maximaal 50 km/h gaat. Deze modus is gemaakt zodat de auto bij problemen toch nog naar een veilige plek of garage gereden kan worden. Deze modus wordt geactiveerd als bepaalde sensoren detecteren dat zij buiten een bepaalde waarde zitten, deze waarde is zo extreem dat alleen het storingslampje laten branden niet voldoende is. Om de motor te beschermen wordt deze veilige modus dan geactiveerd.
Door het bedrijf, waar de auto eerste instantie gebracht is, is er al het een en ander aan de auto vervangen/gecontroleerd. De delen die vervangen zijn of de werkzaamheden die ze al hebben gedaan zijn:
Nadat al deze zaken vervangen en gecontroleerd waren bleef het probleem terugkomen. Hierdoor is onze hulp erbij geroepen.
Start diagnose
We zijn begonnen met een aantal vragen te stellen aan de klant. Door goede vragen te stellen kan er meer duidelijk worden over de historie van de auto en de historie van de klacht. De eerste vraag die wij hebben gesteld aan de klant was hoe lang de klacht al aanwezig was. De klant gaf aan dat het twee maanden geleden voor de eerste keer voor was gekomen. Hierna kwam het steeds vaker voor. Hierna hebben we gevraagd of het alleen voorkwam bij koude motor of warme motor. Het maakte niet uit of de motor warm of koud was, maar de klacht kwam vooral voor als je wat harder accelereerde. Dit was interessant, zou het vorige bedrijf deze informatie ook gehad hebben? Daarnaast vertelde de bestuurder nog dat de auto altijd netjes zijn onderhoud heeft gehad de afgelopen jaren, wellenswaar bij een ander bedrijf als waar deze nu stond maar de boekjes waren netjes bijgehouden.
De start van de diagnose was een proefrit te maken met de auto waarbij de testkast aangesloten was. Tijdens de proefrit bleef de auto het goed doen, dit houdt in dat er geen lampje ging branden tijdens de proefrit. Om zeker te weten dat er meerdere rijcyclussen zijn doorlopen is de auto in totaal 5 keer gestart. Dit gaf geen problemen, wel viel op tijdens de proefrit dat de auto niet vloeiend optrekt. Hij lijkt een beetje in te houden tijdens het optrekken, vooral als je wat harder door probeert te trekken.
Ook stonden er 4 foutcodes in de auto:
Het oorspronkelijke probleem kan aan diverse druksensoren in de inlaat liggen. Als deze een onderdruk registreren of overdruk kan hij deze fout gaan geven. Maar er zitten nog 3 foutcodes meer in, het bedrijf had deze nog niet gehad. Deze foutcodes mogen zeker niet genegeerd worden. Maar het is eerst taak om te bekijken of deze foutcodes een verband konden hebben.
Ook was ons tijdens de proefrit opgevallen dat de auto stotterde bij harder optrekken. We hebben de fout dan nog niet meegemaakt waar de klant eigenlijk voor komt, maar misschien is er een verband tussen de twee. De motor waar aan we werken staat erom bekend dat de bobines en injectoren niet van de beste kwaliteit zijn. Tijdens een meting aan de bobines bleek dat het signaal van de 3de cilinder (versnellingsbakzijde) niet erg netjes was. Het zou kunnen zijn dat er een versleten bobine of bougie aanwezig is. Maar een injector is ook nog niet uit te sluiten, als het mengsel immers veel te rijk of te arm is ga je dit ook aan het signaal van de bobines zien.
We hebben daarom de bobines en bougies verwijderd. De bougies zijn zichtbaar op afbeelding 1. De meest rechter bougie komt uit cilinder 3 (versnellingsbak zijde). Te zien is dat de eerste 2 bougies goed ontstoken hebben en daarbij ook een goed mengsel hebben ontstoken. Dit is te zien aan de kleur. De rechter bougie is erg donker. Deze heeft het mengsel niet goed kunnen ontsteken. We hebben de bougies schoongemaakt en teruggeplaatst en de bobine van cilinder 2 en 3 gewisseld.
Na een kort ritje hebben we opnieuw gemeten. Het probleem van cilinder 3 is nu verhuist naar cilinder 2. Na het verwijderen van de bougies was nu duidelijk dat de bougie van cilinder 2 erg donker was. Het probleem zit hem dus in de bobine, als deze vervangen wordt is de auto weer in orde. Maar hoe kan het dat bij een slechte bobine de auto foutcodes gaat geven op zijn vuldruksensor?
Als er een cilinder niet goed meedoet zorgt dit ervoor dat de turbo minder wordt aangestuurd, er komen immers minder gassen uit de cilinder die de turbo opspoelen. Dit zorgt voor een dip in inlaatdruk, hierop kan de auto de melding al krijgen. Maar hij kan dit ook krijgen omdat de volgende uitlaatslag de turbo ineens weer erg opspoelt door deze piek kan hij ook gaan branden. Tijdens het rijden was het ook al merkbaar dat de auto af en toe een beetje inhoud/stottert. Dit zorgde voor de problemen. Zo blijkt maar weer dat een testkast een indicatie is in welke richting we moeten gaan zoeken, het lost geen storingen op. De foutcode gaf aan dat deze sensor een te lage of hoge waarde registreerde, dan is het aan de techneut om uit te zoeken waarom dit gebeurt. Zomaar een sensor vervangen is in 9 van de 10 gevallen weggegooid geld. De vuistregel is over het algemeen; ‘Zolang een sensor nog iets registreert, als is het fout, is de sensor nog wel in orde. Het probleem ligt elders bij een systeem die deze sensorwaarde beïnvloed.’
Afbeelding 1
Afbeelding 2: Hierbij zie je dat het signaal op de gele lijn niet een 2de keer stijgt zoals dat op de andere bobines(rood en groen) wel gebeurt. Een versleten bobine of toch een kapotte injector?