Startsituatie
De auto is bij ons binnengekomen met de klacht dat deze niet altijd wil starten. De auto gaat dan niet op contact. De klant heeft al een tweede sleutel geprobeerd, dit maakte geen verschil, als het een aantal keer geprobeerd wordt start de auto wel.
Er is al het een en ander gemeten aan de auto maar het is onduidelijk voor ons wat er exact allemaal gemeten heeft. In overleg met de klant is besproken om een update te doen aan de BSI en de PSF1.
Start diagnose
We zijn begonnen de auto te updaten. Voor het updaten staan de volgende foutcodes in de auto:
Na het updaten is de auto teruggegaan naar de werkplaats. De klacht heeft zich bij ons niet voorgedaan.
Vervolg diagnose
Het probleem blijft erin, daarom is de auto terug bij ons teruggekomen voor diagnose. We zijn begonnen met het meten bij de BSM, de voorste zekeringkast bij de accu. Hierop zat een punt volgens de klant als je daar spanning op zet, op het moment dat de auto niet werkt dat hij daarna wel gaat werken. We hebben hierop de aansturing gemeten tijdens starten, echter tijdens de tijd dat wij eraan aan het meten zijn geweest heeft het probleem zich niet voorgedaan.
Hierbij is de blauwe lijn het uitgaande punt waar extern spanning op wordt gezet, de rode lijn de massa en de groene lijn het bedienen van de knop.
We hebben op diverse punten in de auto de meting gedaan maar we hebben tot op heden niets gevonden. Het probleem had zich hier ook nog niet voorgedaan.
Wel blijft vrijwel direct de volgende foutcode terugkomen tijdens het meten:
We hebben gevonden op de server van Peugeot dat het opnieuw programeren van het elektronisch stuurslot kan helpen. We gaan dit daarom eerst doen.
Na dit gedaan te hebben komt de foutcode niet terug en het probleem lijkt weg. Echter na een aantal keer proberen weer dezelfde klacht, met dezelfde foutcodes. Echter voor we konden meten deed de auto het weer.
Vervolg
Na overleg zijn we verdergegaan met de auto, we hebben diverse metingen gedaan waarbij de auto het keer op keer goed blijft doen. We hebben op diverse plaatsen gemeten maar zolang de auto het goed blijft doen is het een lastig verhaal.
Na een aantal dagen krijgen we het punt dat de auto niet op contact gaat, we dachten eerst dat het stuurslot dan wel te horen was maar dit was niet het geval, de auto reageert niet op de startknop. We krijgen echter wel een signaal van de startknop, Lin-bus en massa op de BGPA unit.
Echter zet hij het signaal niet door. We hebben de unit verwijderd en zien dat de oorzaak zit in het interne relais. Echter kunnen we deze niet los vervangen aangezien we hiervoor de BGPA unit kapot moeten maken en deze niet meer terug in elkaar kunnen krijgen.