Startsituatie
Het volgende verhaal gaat over een Peugeot 206CC. Natuurlijk niet meer de jongste auto, dus een probleempje hier en daar is niet vreemd. Aangezien het een nette auto is, wil de klant hem ook in die staat houden, en problemen horen daar natuurlijk niet bij. De problemen in de auto zijn begonnen met de klacht dat de gevarenlichten bleven branden als de auto op contact werd gezet. Op het moment dat de motor gestart werd gingen de gevarenlichten weer uit. Hier volgde kort op dat de auto niet meer wilde starten, eerst bleven de gevarenlichten dan constant branden en als je naar de stand toe ging waarin je de auto start gebeurde er niets. Later was de accu ook leeg, dit kwam doordat de gevarenlichten aan bleven staan als de auto van contact af was. Daarom heeft de klant haar man gebeld om de auto ter plekke over te starten, echter toen hij de auto wou over starten was er opeens erg veel rook in de auto en knetterde er van alles, er lijkt een goede kortsluiting in de auto te zitten die iets kapot heeft gemaakt. Hij gaf wel aan de startkabels goed te hebben aangesloten, dit wist hij zeker. De accu is snel losgemaakt en wij zijn ingeschakeld voor de diagnose.
Start diagnose
Normaal starten we diagnoses door de klacht te verifiëren. We controleren of de klacht nog altijd aanwezig is zodat we niet gaan zoeken naar een klacht die niet meer in de auto zit. Aangezien de klant het had over grote rookontwikkeling als de accu werd aangesloten hebben we dit maar niet opnieuw geprobeerd. De volgende stap die we vaak zetten is de auto uitlezen, dit hebben we om dezelfde reden ook maar niet gedaan. Nee, deze diagnose zijn we begonnen met een ander meetinstrument, onze neus. Doordat de auto kortsluiting heeft gehad was duidelijk in het interieur te ruiken waar het vanaf kwam. De geur was het sterkst rondom de BSI. De BSI is eigenlijk de centrale elektronica kast. Deze stuurt van alles aan betreffende comfort elektronica en dient ook als zekeringkast. De verlichting loopt hier bijvoorbeeld ook doorheen. We zijn begonnen met het demonteren van de BSI. Na demontage van de BSI was al zichtbaar dat hier niets meer van te maken was. De BSI was erg verbrand en op het stuk waar onder andere de knipperlichten zaten was deze er compleet uitgebrand. We gaan daarom een gebruikte BSI monteren en gaan deze opnieuw inleren zodat deze met de rest van de auto werkt.
Maar de kortsluiting moet ook ergens vandaan komen. We zijn de componenten van het richtingaanwijzer systeem gaan nameten, dit omdat hier de klachten mee zijn begonnen. Hier hebben we niet direct een fout in kunnen ontdekken. Tot we bij de koplampen aankwamen. Hier zien we dat de stadslichten zijn verbonden met de richtingaanwijzers. Dit is niet origineel en zorgt voor veel warmteontwikkeling in het relais. Het vermoeden is dat dit voor de problemen heeft gezorgd.
Na het vervangen
Na het vervangen en inleren van de BSI waren de problemen opgelost. De bekabeling van de koplamp is hersteld zodat het zich niet opnieuw voor gaat doen en de klant kan weer zorgeloos verder rijden met zijn 206.