Startsituatie
De auto is bij ons binnengekomen met de klacht dat hij op 3 cilinders loopt. Er is al naar de auto gekeken en wat zaken geprobeerd om de storing te vinden maar tot op heden zonder succes. De storing blijft terugkomen op de 2de en 4de cilinder. De 2de cilinder lijkt dan niet meer mee te doen. De bougie is van cilinder 1 en 2 gewisseld en de bobine is gewisseld van cilinder 2 en 3. De storing blijft terugkomen op de tweede cilinder.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen door de auto uit te lezen. Er stonden op het moment van uitlezen 4 foutcodes in:
We zijn hierna de auto gaan starten. De auto liep nu netjes op 4 cilinders. We zijn hierna gaan rijden met de auto met de brandstofcorrectie aan per cilinder en de overslag herkenning. We meten eigenlijk niets geks, pas na een rit van 10 kilometer begint de auto van het een op het andere moment op 3 cilinders te lopen, de 2de cilinder deed niet meer mee en had veel overslagen. Ook de 4de cilinder had wat overslagen. Na een tijdje deed deze ook niet meer mee. Deze werd echter uitgezet aangezien hij te veel overslagen had herkend. Door de motor aan en uit te zetten deed deze weer mee. De reden dat hij overslag zet lijkt ons een gevolg te zijn. De ontstekingsvolgorde is natuurlijk 1-3-4-2, omdat 2 niet meedoet heeft dit ook een invloed op cilinder 4 en 1 aangezien overslag gemeten wordt op de krukasversnelling aangezien hij niet de versnelling heeft van cilinder 2 lijkt het alsof cilinder 4 ook slecht werkt aangezien deze ervoor zit. Hierdoor zet hij waarschijnlijk de foutcode.
We zijn als eerste het signaal gaan meten op de bobines. We zien hier dat elke bobine netjes wordt aangestuurd alleen is het signaal van cilinder 2 niet in orde. De aansturing werkt en de bougie ontbrandt ook alleen klopt de tijd niet dit is natuurlijk logisch als het mengsel in de cilinder niet klopt.
Het groene signaal is van cilinder 2, te zien is dat er geen secundaire vonk is aangezien er niets ontbrandt is dit logisch.
Aangezien het bobine signaal klopt zijn we de injectoren gaan meten. Deze hebben we gemeten vanaf de stekker op de injector. We zien hier dat elke injector schakelt.
Rood is de injector van cilinder 2, groen van cilinder 1. Te zien is dat de spanning op cilinder 1 hoger ligt, dit omdat deze wel inspuit.
De injector van de 2de cilinder spuit dus niet fysiek in. Deze moet vervangen worden. Gezien het werk zouden wij ervoor kiezen alle 4 de injectoren te vervangen of in ieder geval de overige injectoren te laten testen.
Om zeker te zijn dat er geen defect is in de motor hebben we ook nog de compressie gemeten.
De compressie van de 2de cilinder, deze is in orde.
Na het vervangen van de injector werkte de auto weer zoals het moest.