Opel Crossland X: Knipperende lichten

Startsituatie

Deze auto is hier terechtgekomen vanwege wat problemen. De auto is recent verkocht door de klant en degene die de auto heeft gekocht had er graag een trekhaak onder gehad. Deze is geplaatst waarna er eerst wat meldingen kwamen over de parkeersensoren. Dit zou volgens de dealer komen doordat er een dop op de trekhaak zat, dit zouden de sensoren zien waardoor ze gaan storen. De dop is verwijderd waarna dit niet meer terug is gekomen.

 

De auto is afgeleverd aan de klant, en deze is er mee gaan rijden. Bijna direct toen deze de auto in gebruik heeft genomen wou deze met de auto achteruitrijden. Op dat moment ging het motorlampje aan, parkeersensor storing en begon de radio en kilometerstand te knipperen. Omdat het eerste idee was dat dit te maken had met het monteren van de trekhaak, is hij hiervoor teruggegaan naar het montagebedrijf. Maar die hebben het gecontroleerd en het ligt niet aan de trekhaak. Wij gaan onderzoeken waarom het motorlampje brandt en het dashboard knippert.

 

Start diagnose

We zijn begonnen met de klacht te verifiëren. In eerste instantie valt er niet direct wat op aan de auto, de lampjes zijn uit en er gebeurt ook niets vreemds. Dit duurt echter niet lang, na een halve minuut doet de klacht zicht voor zoals de klant deze heeft beschreven. We merken verder niets aan de motorloop. De auto lijkt het goed te blijven doen.

 

Wat wel opvalt in de auto is dat de led lampjes in het interieur allemaal knipperen, er zit er een onder de airco unit en in elke deur zit er een. Deze knipperen ontzettend veel. Waar dit knipperen vandaan komt is nu nog onduidelijk. De volgende stap is het uitlezen van de auto, de foutcodes staan hieronder opgeschreven.

 

  • B1003-00 Software elektronische regelmodule - Storing Status storingscode geschiedenis: Historisch Actuele status storingscode: Actueel
  • B1722-11 Motoren portiervergrendeling/dubbele vergrendeling circuit - Kortsluiting naar massa Status storingscode geschiedenis: Historisch Actuele status storingscode: Actueel
  • B173A-00 Bestuurderspresentiesensor werkt niet door storing schakelaar bestuurdersportier open - U1F07-08 CAN-bus multimedia - Bussignaal/-bericht defect Status storingscode geschiedenis: Historisch Actuele status storingscode: Actueel
  • Carrosserieregelmodule U1F0A-88 CAN-bus multimedia - Bus uit Status storingscode geschiedenis: Historisch Actuele status storingscode: Actueel
  • B00D2-67 Storingsindicator airbag - Signaal onjuist na event Status storingscode geschiedenis: Historisch Actuele status storingscode: Niet actueel
  • U0028-08 Hogesnelheids-CAN-bus - Bussignaal/-bericht defect Status storingscode geschiedenis: Historisch Actuele status storingscode: Niet actueel Carrosserieregelmodule
  • U1F03-87 Geen communicatie met carrosserieregelmodule - Bericht ontbreekt Status storingscode geschiedenis: Historisch Actuele status storingscode: Niet actueel
  • U1F15-08 CAN-bus multimedia - Bussignaal/-bericht defect Status storingscode geschiedenis: Historisch Actuele status storingscode: Niet actueel
  • U1F25-87 Geen communicatie met combi-instrument - Bericht ontbreekt Status storingscode geschiedenis: Historisch Actuele status storingscode: Niet actueel
  • U1F27-87 Communicatie verbroken met bediening HVAC - Bericht ontbreekt Status storingscode geschiedenis: Historisch Actuele status storingscode: Niet actueel

 

Zoals we kunnen zien zitten er veelal communicatiefouten in de auto. Het is een jonge auto die volgens de berichten schadevrij zou zijn, dan is het onwaarschijnlijk dat er zomaar iets stuk zou zijn. Meestal komen storingen door schade of achteraf inbouw. Het enige wat niet origineel is aan deze auto is de trekhaak, deze is achteraf ingebouwd. we zijn als eerste gaan kijken of het te maken heeft met de trekhaak. Als we de module loshalen verandert er niets aan het probleem. We hebben hierna gekeken of het massapunt goed gemonteerd is en of er geen kabels vergeten zijn of niet goed vastzitten met het monteren van de extra massa voor de trekhaak. Het massapunt was goed gemonteerd en we zagen verder ook niets verkeerd zitten achter in de auto. Vervolgens zijn we de kabel gevolgd naar voren toe, deze hebben we gecontroleerd of deze niet beschadigd is geraakt tijdens de montage. Ook dit was niet het geval. Voor in de stekker zat ook alles goed gemonteerd. Er lijken dus geen fouten gemaakt te zijn met de montage. Ook als we de kabels demonteren en de trekhaak uitsluiten blijven de problemen in de auto zitten.

Als we kijken naar de codering in de auto zien we wel dat de trekhaak niet is aangemeld. Er is door het monteren van de trekhaak een regelapparaat in de communicatiekring, waarvan geen ander apparaat weet dat hij er zit en hoe hij praat, en als hij praat ook niet wie er praat. Dit is natuurlijk een recept voor problemen. We hebben de trekhaak (opnieuw) aangemeld in de auto, hierna staat hij weergegeven in de uitvoeringslijst. Maar dit gaf ook geen verschil na het opnieuw aanmelden.
 










 

 

 

 

 

 

 


Volgens het autobedrijf, dat de trekhaak heeft gemonteerd, waren er problemen met het CAN-bus signaal. Dit signaal hebben we gemeten en dit is zoals het moet zijn. Links is het signaal van de auto, rechts is een voorbeeld signaal. Deze zijn gelijk aan elkaar.  


Vervolgens zijn we de pinnetjes gaan controleren op de BCM en in de stekker die los is geweest. We zagen een stekkertje wat iets krom was geduwd was we hebben deze terug in orde gemaakt en alles weer gemonteerd. De problemen waren, zoals verwacht, nog aanwezig maar we hebben nu al wel een hoop uitgesloten.

 

Lokale CAN-bus

Naast de CAN-bus die we al hebben gemeten hebben we ook een lokale CAN-bus als we hierop gaan meten dan zien we al snel een ander beeld. Het beeld wat we zouden moeten meten moet hetzelfde zijn als hierboven. Hij ziet er echter wel wat anders uit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De bus is compleet verstoort. We meten dit nu vanaf de binnenverlichting die hier ook direct op aangesloten is en blijft knipperen.

 

Omdat we met de knipperende verlichting een duidelijk probleem gevonden hebben en we dit ook kunnen uitmeten zijn we een voor een componenten gaan loskoppelen om te zien of er een component de communicatiekring beïnvloed. We kunnen geen component vinden wat de kring beïnvloed, elk regelapparaat in de auto is los geweest maar niets geeft de oplossing.
Hierdoor kunnen we vaststellen dat het alleen bij de bron kan zitten, de BCM is kapot en zal vervangen moeten worden.

 

Na het vervangen van de BCM moet deze ook ingeleerd worden. Dit zouden wij, waarschijnlijk, kunnen verzorgen.

 

Oplossing

Omdat de onderdelen niet leverbaar waren en de juiste BCM niet geleverd werd hebben we in overleg met de klant gekozen een gebruikte BCM te gaan coderen voor deze auto. Hierna werkte de auto weer zoals het moest.