Startsituatie
Deze Opel Corsa-e komt binnen met een foutmelding op het ABS systeem, traction control systeem en diverse andere meldingen in het instrumentenpaneel. Volgens de klant is dit begonnen nadat hij door een plas water is gereden.
Start diagnose
Om te beginnen hebben we het voertuig uitgelezen. Volgens de uitleeskast zaten er inderdaad 3 fouten in het ABS-systeem:
Hierna zijn we de live waardes gaan contoleren. Hierin zien we dat de sensor rechts achter geen signaal zend. Dus zijn we gaan meten op de ABS-sensor op het rechter achterwiel. En die ontving geen 12v en kon dus ook geen signaal doorgeven.
Om te kijken of er spraken is van een kabel breuk of een defect in de ABS-pomp zijn we gaan meten op de stekker van de ABS-pomp.
Deze geeft wel het 12v signaal af, het gaat dus ergens verloren tussen pomp en rechter achterwiel. We zijn de kabel gaan controleren of we opvallende punten zien in de buitenmantel. Dit vonden we vlak bij het achterwiel. Er zit op diverse plaatsen een tie-wrap om de buitenmantel waar deze origineel nooit gezeten heeft. Het lijkt erop dat er een schade is geweest aan de auto en iemand hem ‘extra goed’ vast heeft willen zetten.
De kabelbreuk hebben we gevonden:
En netjes gerepareerd door een groot deel van de kabel te vervangen. Dit hebben we gedaan tot een punt waarop de kabel niet meer beweegt en ook geen problemen op een later moment kan geven.
Het nulpunt van het rempedaal is opnieuw ingeleerd waarna de auto foutloos blijft. We hebben links ook gecontroleerd maar kunnen hier niets geks zien aan de bekabeling van de ABS-sensor. De oorzaak lijkt dus extern te zijn en te komen doordat iemand hem los heeft gehad en opnieuw heeft vastgemaakt.