Opel Astra: Koplamp problemen

Startsituatie

De auto is met de linker kant (bestuurderskant) in de sloot terecht gekomen. De sloot stond niet vol met water maar wel lag er veel modder in. Aan de linker kant zijn er schermen vervangen, deuren vervangen en veel gereinigd. Ook is de voorste hoogtesensor van de koplampen vervangen en de koplamp, beide zouden goed zijn ingeleerd.

Echter blijft de auto koplampstoringen geven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn de diagnose gestart met de auto uit te lezen. Er staan de volgende foutcodes in:

 

  • B258A Regelcircuit dimlicht links Storing

 

We zijn eerst gaan controleren of de basisafstellingen en het inleren goed is gelukt. We zien dat het hoogteafstellen in ieder geval niet goed is gekalibreerd. We hebben deze proberen op nul te zetten maar de achterzijde blijft op -94 mm staan. We hebben alles losgemaakt van de achterste sensor en merken dat hier erg veel modder tussen zit. De sensor beweegt bijna niet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben de sensor gereinigd waarna we hem opnieuw hebben gemonteerd. Hierna hebben we wel een basisafstelling kunnen doen. Hij werkt nu perfect, dit heeft echter geen verschil gemaakt voor de storing.

Hierna zijn we de koplamp opnieuw gaan inleren. Hier was ook een basisafstelling niet gedaan maar ook dit maakte geen verschil voor de storing. Het probleem blijft dus exact hetzelfde aanwezig. We hebben hierbij ook de trekhaak opnieuw ingeleerd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



We hebben hierna de bumper verwijderd om op de koplampen te kunnen meten. We hebben de signalen die we krijgen van rechts, die goed is, met links vergeleken. De koplamp wisselen heeft geen effect, het blijft op de linker koplamp terugkomen.

 

We zien aan de signalen een vreemd signaal op de CAN-bus aan de linker kant. Wat de oorzaak daarvan is zijn we nog niet achter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We zijn diverse metingen gaan doen richting de regelunit. We hebben de bekabeling richting unit gecontroleerd welke helemaal in orde is. Het kan daarom alleen in de unit zitten. We hebben de unit opengemaakt en zien er eerste instantie niets in. We hebben hem onder de microscope gezet en zien daar een onderbreking in een baan, er is een baan uitgebrand. Deze baan hebben we opnieuw getrokken en zijn daarna in overleg met de klant alles gaan opbouwen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na het opbouwen is er een fout weg. We blijven echter een fout houden, deze is te herleiden aan de koplamp temperatuur. De temperatuur in de linker koplamp is 216 graden Celsius en de rechter koplamp is 30 graden. Dit lijkt de oorzaak te zijn.