Startsituatie
Deze Nissan Qashqai kwam bij ons binnen omdat de auto slecht liep en dat er tijdens het rijden af en toe ingehouden werd. Het garagebedrijf had alle bougies al vervangen en ook twee bobines, alleen dit leverde geen resultaat. Wij zijn een diagnose begonnen om het probleem op te sporen.
Start diagnose
Wij zijn deze diagnose gestart met het uitlezen van de auto, hieruit kwam de foutcode P0300 naar boven. Deze foutcode houdt in dat erop meerde cilinders misfires is gedetecteerd. Omdat de bougies al zijn vervagen en maar twee bobines zijn wij eerst gaan meten op alle 4 de bobines om te kijken of dat deze goed aangestuurd worden. Het nadeel bij deze auto was alleen dat het inlaatspruitstuk over het kleppendeksel ligt en dus ook over de bobines. Om op de bobines te kunnen meten moest dus eerst het inlaatspruitstuk gedemonteerd worden.
We hebben de meetpennen achter op de stekkers gezet en hebben het spruitstuk weer gemonteerd. Na het starten van de auto konden we constateren dat alle bobines goed aangestuurd worden. Zie hieronder.
Hierdoor konden we ervan uitgaan dat het ontstekingssysteem in orde was. We zijn daarom verder gaan meten aan de auto. De injectoren zaten ook achter het inlaatspruitstuk dus deze hebben we ook eerst gedemonteerd en de meetpennen weer achter op de stekkers gestoken. Na het startten van de auto konden we zien dat ook de injectoren juist werden aangestuurd. Zie hieronder.
Door het meten aan de bobines en injectoren hebben we al een aantal factoren uit kunnen schakelen. Hierdoor bleven er nog een paar dingen over die de oorzaak zouden kunnen zijn, denk hierbij aan de compressie of de timing van de motor. Omdat een relatieve compressie test redelijk makkelijk te doen is zijn we daarmee begonnen. Daarbij hebben we weer de picoscoop gebruikt en hebben we een stroomtang over de min kabel van de accu gezet. Hierdoor kunnen we de stroom zien die nodig is om de motor rond te draaien. Als er dan een cilinder tussen zit die minder compressie heeft dan de rest, kun je dat hiermee er mooi uithalen. Nadat we de test hadden uitgevoerd kwamen we inderdaad tot de conclusie dat er een cilinder een heel stuk minder compressie heeft dan de rest. Zie hieronder.
Het enige nadeel van een relatieve compressie test is dat je niet kunt uitsluiten welke cilinder het is. Dus hebben we toch het inlaatspruitstuk weer verwijdert om zo op elke cilinder te kunnen meten. Na het verwijderen van de bougies was het duidelijk te zien dat de bougie van cilinder 4 heel nat is.
Ons vermoeden was dan ook dat de cilinder 4 degene is met weinig compressie. Om er zeker van te zijn hebben we in alle vier de cilinders druk gemeten met de picoscoop. Hierdoor konden we duidelijk zien dat cilinder 4 haast geen compressie heeft (1,6 bar). De rest van de cilinders hadden netjes rond de 9 bar cilinderdruk. Hieronder ziet u cilinder 3 met cilinder 4 vergeleken.
Omdat de bougie en inlaatkleppen van cilinder 4 nogal nat zijn gaan wij ervan uit dat er op deze cilinder een lekkende injector zit. Dit is op de testbank ook te zien. De injector lekt door. We hebben nog met een camera in de cilinder gekeken en hier dachten wij een scheur in de cilinder te zien. Vandaar dus de hoeveelheid compressie verlies. Om met zekerheid vast te zetten moet de cilinderkop verwijderd worden. We hebben voor nu de stekker van de 4de injector losgemaakt zodat deze niet door blijft lekken.