Startsituatie
De auto is bij ons gekomen met de klacht dat de verlichting rechts achter niet werkt zowel in de klep als in de auto. Het achterlicht links en rechts is al eens gewisseld, dan werkt het rechterlicht op links wel. De lamp is dus goed.
De zekeringen zijn allemaal gecontroleerd en vermoed wordt dat het in de computer zit.
De auto heeft ook een motorstoring na vervangen brandstoffilter. Hier hoeven wij niet naar te kijken.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen door de klacht te verifiëren. De lichten werken inderdaad niet. We hebben het eerst visueel gecontroleerd en zien dat het massapunt in de klep los zit. Na vastdraaien werkt het nog altijd niet maar dit kan natuurlijk wel een oorzaak zijn. Door slechte massa komen er spanningspieken bij inschakelen en gaan computers stuk.
We hebben het schema erbij gepakt en zien dat de lampen in de kofferklep en auto een gedeelde voeding hebben. Ze worden wel los aan massa gelegd maar krijgen een gezamenlijke voeding vanuit de computer. Omdat er in het interieur al van alles losligt zijn we de voeding vanuit achter naar voren gaan meten. Er zitten in deze draad 5 stekkers waar hij doorheen loopt.
Alle stekkers krijgen geen voeding tot de bron, de zekeringkast/voedingsmodule onder de motorkap. We hebben de computer opengemaakt en zien dat deze vochtschade heeft. Dit is een probleem wat vaker voorkomt.
We hebben de voedingsmodule gerepareerd waarna de achterlichten weer werken.
Diagnose Brandstofsysteem
Na het vervangen van het brandstoffilter zijn er een aantal storingen in gekomen. Gedacht werd dat het aan het brandstoffilter lag. Deze is opnieuw vervangen maar de storing was nog niet opgelost. Er is door de klant naar de storing gekeken maar niet opgelost. Daar waar we er eerst niet naar zouden moeten kijken, is de auto nu terug voor een diagnose aan dit systeem.
Start diagnose
Het eerste wat opviel was dat de auto koud bijna niet wilde startten. Hij sloeg aan maar ook direct weer af. Na een paar keer gestart te hebben bleef hij lopen, als een echte oude diesel, en na een paar minuten was dit goed. Let wel, dit was met -7 graden. Het lijkt erop dat de auto op een noodprogramma draait om aan de gang te blijven.
Eenmaal binnen hebben we de auto uitgelezen, de volgende fouten stonden erin:
We zijn begonnen te kijken wat er gebeurt als deze gewist worden met de Nissan tester, deze kan vaak meer als de universele tester. De fouten komen direct terug. Bij deze modellen kun je veel adaptie waardes resetten om zo de motor goed te kunnen laten lopen. Dit moet eigenlijk bij elke beurt gebeuren. We kunnen alles resetten behalve de lage druk pomp. Deze accepteert geen codering. Hier kunnen we ook niets van uitlezen.
De pomp maakt gebruik van de input op het filter en geeft ook signaal als de verwarming hiervan aangestuurd moet worden. We hebben eerst op het filter gemeten en meten hier een goed 12V signaal. Ook hebben we goede massa’s. De verwarming hierop moet gewoon werken. We meten ook een signaal van de tank vlotter. Deze zou dus een brandstofniveau aan moeten geven. Deze zitten gelinkt aan een brandstofmodule. Deze module zit achter in de kofferbak gemonteerd. Als we deze gaan uitmeten komt er eigenlijk alles goed binnen. Pas bij het demonteren van de meetpennen zien we wat er misgaat. Een van de stekkers zit niet vastgeklikt. We nemen de stekker mee van de module af. Als we deze daarna goed monteren dan blijft de fout weg. Iemand heeft deze stekker vermoedelijk losgemaakt om wat voor reden dan ook. Omdat deze dicht bij de achterlichten zit, waar eerder ook een probleem mee was, vermoeden we dat iemand er tijdens een diagnose hier aan heeft gezeten.