Startsituatie
De auto is bij ons binnengekomen met de klacht dat het motorstoringslampje brandt. Tijdens het rijden met de auto of het lopen van de auto merk je eigenlijk geen problemen. De problemen zijn er opeens ingekomen maar geen historie van schade of problemen bekend.
De auto heeft al een check gehad van de timing van de distributieketting. Dit alles zou in orde zijn, daarnaast zijn de kabels van sensoren omgewisseld om te zien of er een storing meeverhuisd.
Eerste instantie zou het bij ons gaan om een P0087 code maar zoals het beschreven wordt en de testen die gedaan zijn verwachten we een extra of andere code in de auto te vinden.
Start diagnose
We zijn begonnen met de auto uit te lezen, de volgende foutcode staan erin:
Dit lijkt ons echter niet de enige foutcode te zijn. Na een tijdje gereden te hebben komt ook de volgende foutcode erin:
De foutcode die hier staat heeft te maken met de timing van de distributieketting. Daarmee wordt bedoeld dat de correlatie tussen krukas en nokkenas niet is zoals verwacht. Dit kan komen doordat de olie oud is, distributieketting is opgerekt of stellers kapot zijn. Ook maken we vaak vervuilde solenoïdes mee. Doordat de olie vervuild is komt hier vuil in te zitten en reageren deze niet meer goed. Bij deze auto is de timing al gecontroleerd, dat kan dus eigenlijk geen punt zijn. Ook de olie en filter was vervangen. Wat echter wel kan is een defecte steller of een vervuiling. We gaan even uit van dat laatste. Bij het verwijderen van de solenoïde zien we dat deze erg vervuild is. De buitenzijde valt nog mee maar binnenin zit veel vuil. We hebben deze in het ultrasoon bad gelegd waarna we hem opnieuw hebben gemonteerd. Deze fout komt nu niet meer terug. Dit is hiermee opgelost.
De fout van de lage brandstofdruk hebben we gemeten met de oscilloscoop. We zien dat tijdens het rijden het signaal af en toe inzakt. Hierdoor krijgen we deze fout. Echter is er niets te merken aan de motorloop. Dit wil zeggen dat hij niet echt inzakt, alleen de sensor stoort. Deze sensor zit in de hogedruk brandstofpomp. We hebben deze sensor vervangen door een nieuwe waarna hij goed blijft. Na een lange proefrit komt ook deze niet terug.
Terug motorstoring
Na wat keren starten kwam de motorstoring toch terug. De P0011 stond weer in de auto. We hebben wat metingen verricht en kwamen erachter dat de plunjer die gereinigd was helaas toch defect was, bij bepaalde belasting onderbrak hij het circuit.
We hebben deze plunjer vervangen voor een nieuwe. Hierna waren de problemen opgelost.