Startsituatie
Deze Mitsubishi is bij ons terechtgekomen, omdat deze problemen heeft met de versnellingsbak. Er zou een temperatuursensor kapot zijn en daardoor een fout geven in het dashboard. Ons is onduidelijk waar dit idee vandaan komt. Wij gaan een diagnose stellen waarom het lampje in het dashboard brandt.
Start diagnose
We hebben de auto binnengezet en hebben deze als eerste uitgelezen welke fouten er aanwezig zijn. Er staat 1 fout in die te maken heeft met de versnellingsbak, de foutcode C1456. De omschrijving van deze foutcode is SS4II T/F positie switch 3, dit houdt in dat het te maken heeft met de standen van het aandrijfsysteem voor/achter en hoog/laag. We hebben als eerste de signalen van de sensoren gemeten, deze hebben allemaal 12V en als de pook bediend wordt wisselen de signalen niet. Dit houdt in dat waarschijnlijk het motortje wat deze standen zou moeten wisselen niks doet.
Hierop hebben we het signaal van de motor gemeten die deze standen moet wisselen, er veranderde ook hier geen signaal als we de pook in een andere stand zetten. Vervolgens hebben we met de testkast het motortje aangestuurd, toen veranderde het signaal wel en hoorde je het motortje bewegen. Echter bij stand 4LLc hoor je een tik en zien wij op onze testkast dat hij niet stand 4LLC pakt, maar dan stand 4HLc blijft aanhouden. Als we met de testkast zelf hem naar stand 4LLc willen brengen dat pakt hij 2 standen tegelijk. De motor is defect en daardoor kan hij niet alle standen meer goed bereiken, deze zal of gerepareerd moeten worden indien mogelijk of hij moet compleet vervangen worden.
De metingen aan de motor
Vervanging motor
We hebben de actuator vervangen welke op de bak zit, dit is vervangen door een gebruikt exemplaar. Na het vervangen van de actuator zijn we de standen weer gaan testen. De eerste keer merken we dat alle standen haalbaar zijn maar bij de uiterste stand, 4 LLC pakt hij de stand maar dit lijkt veel kracht te kosten en we horen een tik als hij erin gaat. Dit terwijl hij geruisloos in alle andere standen gaat.
We hebben de actuator weer losgehaald en gekeken naar de as die de bak in gaat, deze kunnen we met de hand niet in beweging krijgen in de laatste stand. Tijdens een eerdere controle luktte dit wel. Dit zou eigenlijk heel makkelijk moeten gaan, met een koevoet kunnen we het asje wel bewogen krijgen, hiermee kunnen we meer kracht zetten. We zijn daaropvolgend de stroom gaan meten en merken dat de stroom veel te hoog wordt op het moment van het inschakelen van de 4 LLC. Waarschijnlijk is er een lager of tandwiel niet in orde waardoor hij hem soms niet inschakeld. en daardoor is ook het vorige motortje defect gegaan.
De conclusie is dus dat het probleem zich in de bak bevindt, deze zal open gemaakt en gerepareerd moeten worden wat defect is. Hiernaast op de foto is dat asje te zien wat op de actuator komt, deze gaat heel lastig op en neer.