Mini Cooper S: Stotteren en inhouden

Startsituatie

Deze Mini Cooper is bij ons terechtgekomen, omdat hij slecht loopt bij koude start. Hij kan dan volgens de klant op 2, 3 of 4 cilinders lopen, zo voelt het. Bij warme start is er geen probleem aanwezig.

 

De klant heeft al wat zaken vervangen om het probleem op te lossen. Zo zijn de bobines en de bougies al vervangen en wordt er ook euro 98 brandstof getankt. Dit alles heeft nog niet tot een oplossing geleid.

 

Wij gaan onderzoeken waarom deze klachten zich voordoen.


Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen met de auto uit te lezen. We hebben op dat moment de auto nog niet gestart om zo goed mogelijk de koude start in beeld te gaan brengen. Er zijn geen foutcodes, voordat we de auto starten gaan we de live waardes in beeld brengen. Daarnaast gaan we het signaal van de injectoren controleren. Hierna hebben we de auto gestart.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben de injectoren gemeten. We zien dat het sluiten van de naald en ook de duur van de inspuiting afwijkt bij cilinder 1 en 2. We gaan met meetwaardes controleren waar dit vandaan komt.

 

In de meetwaardes zien we de inspuittijd van alle injectoren afwijken met normaal. Daarnaast spuit hij in totaal 20% minder in als normaal en is de ontstekingshoek enorm aangepast. Ook valt op dat het signaal van de MAP sensor te hoog is. Dit alles wijst op klepvervuiling. Dit zouden we ook moeten merken met rijden.

 

Tijdens het rijden voelen we de auto stoten in zijn 4de versnelling bij een laag toerental. Dit wijst opnieuw op klepvervuiling.

 

We hebben de mini binnen gezet en zijn als eerst de kleppen gaan controleren. Het komt vaker voor dat deze enorm vervuild zijn en hierdoor slechter gaat lopen. We hebben het inlaatspruitstuk op de achterkant van de motor losgehaald zodat we hierin kunnen kijken met een camera. Zo krijgen we een goed beeld van de kleppen en kunnen we dus zien of deze daadwerkelijk vervuild zijn.


We hebben alle kleppen gecontroleerd op vervuiling en al snel zagen we dat de kleppen enorm vervuild zijn. Hieronder is te zien dat er erg veel koolaanslag op de kleppen te zien is, hierdoor kan het dus zijn dat de auto slechter gaat lopen. Deze zullen gereinigd moeten worden om het probleem op te lossen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oplossing

De kleppen moeten gereinigd worden, hiervoor moeten we de inlaat losbouwen. Hierna verwachten we dat het probleem opgelost is. Het afwijken van het injectorsignaal lijkt een reactie op het tekort aan lucht wat hij heeft door de vervuilde kleppen.

 

We willen voor de zekerheid nog wel brandstofreiniger in de tank toevoegen om de injectoren goed schoon te krijgen.


Na reiniging

We hebben de kleppen allemaal goed gereinigd en hebben alles weer gemonteerd, hierna hebben we een proefrit gemaakt. De auto startte op alle 4 de cilinders en liep ook netjes stationair. Tijdens de proefrit was te merken dat hij stottert en niet altijd zijn volle vermogen heeft. Er kwamen foutcodes naar boven van het brandstofsysteem, we hebben tijdens het rijden de live waardes bekeken. Hieruit blijkt dat de brandstofdruk wegvalt en als dat gebeurt begint hij heel erg te stotteren.

 

Hiernaast op de foto is te zien dat er een slang met een tie-wrap vast is gemaakt, of hier het probleem in zit weten we niet. Dit moeten we verder onderzoeken waar het brandstofprobleem vandaan komt.


Brandstofdruk

We hebben op de brandstofdruksensor gemeten of bij deze ook het signaal verzwakt als de auto slechter gaat lopen. Dit is het geval en dat is hieronder links te zien, de groene lijn is het signaal van de brandstofdrukmeter. Deze is onder de 1 volt, normaal als hij wel goed stationair loopt is deze 1,8 volt.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meting aan de brandstofdruk op het moment dat de auto in storing gaat.

 

Hierna zijn we gaan meten op de brandstofpomp onder de achterbank, kijken of het signaal verzwakt wanneer de auto slecht loopt. Dit wordt geschakeld door een relais in de JBE-module, deze is niet los te vervangen. Het signaal verzwakt inderdaad wanneer de auto slechter loopt, ons vermoeden is dat het relais is ingebrand en hierdoor slechter gaat lopen of de soldering is gebroken. Op de afbeelding linksonder is te zien (gele lijn) dat het signaal 12v is en dit is wanneer de auto slecht loopt. Rechtsonder loopt hij goed en is het signaal 13,8 volt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We gaan proberen het relais op de JBE-module los te vervangen aangezien de module een prijs heeft ver boven de 1000 euro. Een gebruikte zit op 500 euro en kan lastig zijn met inleren, daarom zou reparatie de beste optie zijn. Het relais zit erg lastig verwerkt op de module aangezien we de gehele module moeten scheiden om erbij te kunnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben het relais opengemaakt en deze is niet ingebrand. Wel zien we dat de wikkeling gebroken is en er een soldeerpunt van het relais op de module gescheurd is. Hierdoor maakt hij af en toe geen contact en stottert de auto of valt deze zelfs uit.


Na de plaatsing van het nieuwe relais zijn we een aantal proefritten gaan maken. De auto werkt weer zoals het moet, heeft veel vermogen en stottert niet.