Startsituatie
De auto is bij ons binnengekomen met de klacht dat de stuurbekrachtiging niet werkt. Om dit probleem op te lossen is er al een ‘nieuwe’ gebruikte stuurbekrachtigingspomp gemonteerd geweest dit had echter geen effect. Wij zijn daarom ingeschakeld voor de diagnose.
De pomp is gemonteerd in een Mini Cooper S, eentje uit de eerste serie, die erom bekend staan de pompen snel kapot te hebben. Stuurbekrachtigingsproblemen zijn daarom vrij normaal bij dit type auto. Vaak is de pomp echter gevolg dan oorzaak. De ventilatoren gaan snel stuk en ook de dynamo’s gaan stuk. Echter is van deze auto de pomp al vervangen dus hier lijkt het probleem niet te zitten.
Start diagnose
We zijn begonnen de klacht te verifiëren. De auto heeft inderdaad geen stuurbekrachtiging, de volgende stap die we hebben genomen is de auto gaan uitlezen. De auto heeft geen direct gerelateerde foutcodes erin staan. Het enige opvallende is de ABS-unit die wat fouten heeft.
Dit zijn de volgende fouten:
We zijn als eerste gaan meten wat er wel werkt en wat er niet werkt. We hebben de motor laten lopen en hebben eerst de dynamospanning gemeten, deze was netjes 14,2V met lopende motor. Niet te hoog zodat er schade kan ontstaan daardoor en de stuurpomp er eventueel kapot van zou kunnen gaan.
Hier staat de voeding van de pomp en de ventilator weergegeven
Hierna zijn we begonnen de ventilator na te meten die de stuurpomp koelt. Deze wordt netjes aangestuurd en werkt ook goed, als deze niet werkt wordt de pomp te warm en gaat deze stuk. Dit valt daardoor ook af. Als laatste hebben we de pomp gemeten. Deze krijgt netjes een voeding en heeft een goede massa. In de basis zou deze moeten werken. Echter krijgt hij geen signaal op de K-lijn binnen. Hierdoor gaat de pomp ook niet daadwerkelijk pompen en bekrachtigt hij hierdoor niet het stuurwiel.
We zijn met meetwaardeblokken gaan kijken of er waardes zijn die niet kloppen of achterblijven. Daaruit bleek dat de stuurhoek niet werd geregistreerd. Deze sensor zit gemonteerd achter het stuur. Deze sensor hebben we doorgemeten en we kregen er geen signaal uit.
De voeding van de sensor is de blauwe lijn en de rode lijn is het signaal. Het signaal is niet zichtbaar terwijl de sensor wel voeding krijgt. De meetwaarde staat ook op 960 graden, een waarde die niet mogelijk is.
Oplossing
De oplossing is de stuurhoeksensor vervangen en inleren.
Nog geen succes
Na het vervangen van de sensor en deze te hebben ingeleerd zijn we gaan rijden met de auto. 90% van de tijd werkte de stuurbekrachtiging goed, echter af en toe werkte hij niet. Dit zit hem echter volledig in de pomp. De voedingen en massa hebben we tijdens het rijden gemeten en op het moment dat de stuurbekrachtiging wegvalt blijft alles actief. Het zit hem dus in de pomp zelf. Het is ook onverstandig om voor deze auto een gebruikte pomp te kopen aangezien de pompen vaak stuk gaan en erom bekend staan problemen te geven. We hebben de pomp die er nu opzit daarom gereviseerd waarna hij perfect werkt.
Overige problemen
Ons viel op dat de olie de peilstok niet eens raakt en ook de supercharger al wat geluid maakt. We zouden adviseren de motorolie en de olie van de supercharger te vervangen.