Startsituatie

De auto heeft een schade gehad en is opnieuw, netjes, opgebouwd. Daarnaast is de motor nagekeken, heeft een nieuwe ketting en tandwielen, nieuwe bobines en bougies. De auto heeft de klacht dat hij af en toe bij het wegrijden met zowel warme als koude motor enorm stottert. Ook als de auto warm is en je hem doortrekt hikt/bokt hij soms. De auto geeft dan ook motorstoring fouten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn eerst gaan rijden om de klacht te verifiëren. De auto doet het soms erg goed maar soms is er niet mee te rijden en hikt en stottert hij hevig. Op toeren komt hij vaker voor dan bij wegrijden. De misfires worden weggeschreven onder diverse cilinders.

 

We hebben de auto uitgelezen en zien de volgende fouten:

 

  • 2A7F DME: Lambdasonde na katalysator: elektrisch History
  • 2A74 DME: Lambdasonde na katalysator: Veroudering History
  • 2F37 DME: Aansturing extra koelvloeistofpomp History
  • 2F25 DME: Signaal sensor omgevingstemperatuur History
  • 2D53 DME Pingelregeling
  • 2D50 DME: Gloei ontsteking

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De achterste lambdasonde is inderdaad verouderd en werkt te langzaam dit is niet de oorzaak van de storing maar zorgt wel voor een rommelige motorloop en hoger verbruik bij normaal gebruik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben de live waardes van het brandstofsysteem/injectoren gaan controleren. Hierbij zien we dat zowel de pomp te lage waardes geeft, op sommige momenten 50 bar verschil met de gewenste waarde en we zien de pieken van de versleten injectoren. Om het probleem op te lossen moeten de injectoren vervangen worden en de pomp vervangen worden voor een originele nieuwe pomp.

Mini Cooper S JCW: Stotter