Startsituatie
De auto in ingeruild bij het bedrijf met een motorstoring. Volgens de klant is deze er ingekomen na het vervangen van een bepaald onderdeel, de klant kan niet meer zeggen welk onderdeel er exact vervangen is toen de storing erin is gekomen. Helaas was er daardoor weinig duidelijkheid over het verleden van de auto.
Het bedrijf is begonnen met de diagnose door verschillende zaken te controleren/ te vervangen. Het eerste vermoeden was dat de auto niet op tijd stond. Dit kwam doordat 37000 km geleden de ketting is vervangen, ze zijn daarom begonnen de timing te controleren. Deze stond exact op tijd, hier kon het probleem dus niet zitten. Hierna hebben ze beide nokkenassensoren vervangen en de bijbehorende stekkers. Dit had helaas ook niet het gewenste effect. De laatste stap die ze hebben gezet was het controleren of de nokkenas magnetisch was. Dit komt vaker voor bij deze motoren. Dit was bij deze auto ook niet aan de hand.
Hierop volgend is onze hulp ingeschakeld om het probleem op te lossen.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen met de auto uit te lezen. Toen we de auto starten ging er direct een motorstoringslampje branden, dit was daarom onnodig om verder mee aan de gang te gaan zonder de auto eerst uit te lezen. In de auto stonden verschillende foutcodes, deze waren als volgt:
We hebben de foutcodes gewist en dan kwamen niet direct foutcodes in terug. Dit betekent in de meeste gevallen dat het circuit van de sensor in orde is. Een onderbreking in de voeding of massa van de sensor zorgt er immers voor dat de foutcode direct terug zal komen.
Na het wissen en 3 keer gestart te hebben komt de fout van de nokkenassensor direct terug. De andere foutcodes blijven weg. Deze negeren we dan ook voor nu en gaan alleen met de nokkenassensor verder.
Onze ervaring leert dat er met deze motor, de toch wel beruchte N12-B16A, vaak een aantal zaken aan de hand zijn. Vooral problemen met foutcodes op de nokkenas zijn hier niet vreemd. De nokkenas kan magnetisch worden. Dit is al gecontroleerd dus dit strepen we af. Daarnaast kan het zijn dat de timing verkeerd staat door kettingrek. Dit is ook gecontroleerd dus dit parkeren we ook even. Wel gaan we dadelijk beginnen om met de oscilloscoop het beeld van de nokkenas te checken. Het is dan een kleine moeite om de oscilloscoop ook zo aan te sluiten dat de timing gecheckt kan worden. Dit gaan we dan ook meteen doen. Het derde wat vaak voorkomt is dat de kleppendeksel niet goed wordt uitgelijnd, deze moet in een bepaalde positie gemonteerd worden om goed beeld te hebben. Wordt dit niet gedaan dan krijg je meestal foutcodes op de nokkenassen. Omdat we voor het 4de punt te controleren deze toch moeten verwijderen doen we deze daarna goed uitlijnen. Het 4de punt is dat de olieafdichting van de nokkenassteller inloopt. Deze verliest dan oliedruk en hierdoor gaat het storingslampje branden. Dit veroorzaakt ook fouten op de nokkenas.
Beeld nokkenassen controleren/ timing check
We hebben met de oscilloscoop beide sensoren getest en hebben de timing gecheckt.
Deze zijn hiernaast te zien.
Kleppendeksel verwijderen
Na het verwijderen van de kleppendeksel zijn we begonnen met het verwijderen van de nokkenaslager kappen. Bij het verwijderen van de kleppendeksel viel al meteen op dat
deze niet op een juiste manier vast zit. De centrering van de kleppendeksel komt bij
deze auto erg nauw. Zit hij een paar mm te veel naar links dan krijg je al fouten op de nokkenassensoren. De kleppendeksel zit op bepaalde punten met de verkeerde boutjes vast en op een punt zelfs met een boutje en daaronder een moertje omdat de schroefdraad uit de cilinderkop is.
Bij montage van de kleppendeksel moet deze eerst aan worden gezet zodat de pakking tegen de cilinderkop zit maar er nog geen pressie op zit. Hierna moet de kleppendeksel helemaal naar rechts boven worden geduwd als je voor de motor staat en dan moet hij vastgezet worden. Wordt dit niet op deze manier gedaan krijg je fouten op de nokkenassensoren.
Nadat we de lagerkap hadden verwijderd werd de fout direct duidelijk. Een bekend probleem van deze auto’s is dat de afdichting die ervoor zorgt dat de nokkenassteller oliedruk kan behouden gemaakt is van te hard materiaal. Als deze dan ouder wordt gaat dit de lagerkap wegvreten. Dit zorgt ervoor dat de steller zijn oliedruk niet vast kan houden en daardoor ook zijn positie verliest. Hierdoor komt de nokkenas op een ander moment voorbij dan de motor verwacht en krijg je daardoor nokkenasfouten.
Aan de meting is niets apart te zien. De nokkenas is niet van tijd af gezien de krukas. De timing is dus in orde. Ook het beeld wat de nokkenassensor geeft is niets mis mee. De overige opties blijven nog altijd open.
De lagerkap die ingelopen is. Door de problemen met de draad in de cilinderkop en het lagerhuis wat vervangen moet worden lijkt het slimmer om te gaan voor een nieuwe cilinderkop. Later is hier ook een modificatie op gekomen waardoor nieuwere motoren niet meer met dit afdichtingssysteem werken voor de nokkenassteller.