Startsituatie
Deze Mercedes ML geeft storingen meldingen in het display dat er verlichting defect is, ook dat er een deur open is terwijl deze niet open staat. De klant dacht dat het aan de SAM-module lag. Deze had veel vochtschade welke wij hebben hersteld en er was een component stuk op door vocht wat we vervangen hebben. De SAM-module werkte hierna zoals het moest maar de auto bleef problemen houden. Wij zijn ingeschakeld om diagnose te stellen waarom de storingen nog steeds terugkomen.
Start diagnose
We hebben de auto als eerste uitgelezen en er komen verschillende fouten naar boven welke duiden op de lampen achter, we hebben de foutcodes gewist en ze komen weer terug. We kijken naar de live waarden en alleen de remlichten komen niet binnen op de testkast. We zijn daarna de verlichting gaan controleren.
We zien dat er niks van klopt, er branden met de gewone verlichting niet dezelfde lampen achter. Zo ook wanneer we de mistlampen aanzetten gaat niet de verlichting branden welke horen te branden.. Zoals je ziet brandt het van het linker achterlicht het lampje linksonder en van het rechterachterlicht ook het lampje linksonder.
We zullen er dus meer tijd in moeten stoppen om diagnose te stellen waar het mis gaat, de SAM module is getest na reparatie en is in orde. Het probleem zal ergens anders in zitten. Maar hiervoor hebben we wat meer tijd nodig.
Graag hebben we een duidelijk overzicht wat er exact allemaal aan de auto gedaan is wat er bij u bekend is.
Staat auto
We hebben van de klant te horen gekregen dat de auto ingekocht is met de problemen zoals ze nu zijn. Nadat de auto is binnengekomen heeft de klant de auto omgebouwd tot grijs kenteken auto. Dit houdt in dat de achterbank is verwijderd en er een wand is gekomen achter de voorstoelen die de ruimte afdekt achter in de auto. Ook de ruiten zijn vervangen door beplating.
Verlichting
We hebben gekozen om te beginnen met de verlichting. De auto geeft niet het signaal op de juiste lampen. Op de remlichten komt er op de juiste stekker niets binnen maar er gaat ook het verkeerde lampje branden als we bijvoorbeeld op de rem drukken. Er gaat aan de ene kant onderaan links een lampje branden en rechts het onderste rechte lampje. Terwijl bij deze ML eigenlijk de bovenste lampjes zouden moeten gaan branden. We zijn wat metingen gaan doen en zien overal eigenlijk een verkeerd signaal binnenkomen. Omdat de auto eerder problemen heeft gehad met de SAM hebben we deze nogmaals uitgewisseld maar dit heeft geen effect op het probleem, het blijft exact hetzelfde.
Het signaal wat we meten op de pin van de remlichten met de rem ingedrukt. Het signaal klopt van geen kanten.
We hebben met de testkast afzonderlijk alle lampen bediend, en we zien dat er een paar lampen niet werken. Welke ook weergegeven worden in het display.
We zijn gaan meten en tegelijkertijd aansturen, zo kunnen we zien of de aansturing vanuit de module goed is. We zien bij de lampen die niet werken wel een aansturing, maar wel verschillend met de lampen die wel werken. Eerst hebben we de massapunten gecontroleerd, deze zijn verder in orde op de auto. Als we echter hetzelfde meten in de linker achterlamp meten we spanningsverlies op de massa. Nadat we de stekker losgemaakt hebben zien we dat deze is uitgebrand. Er lijkt te veel spanning op te hebben gezeten. We hebben de stekker gerepareerd door de losse pin te vervangen.
Hierna werkte links alles weer zoals het moest. Echter waren er rechts nog wat problemen. We hebben hier ook dezelfde meting uitgevoerd. Het lijkt erop dat er gewoon wat lampen kapot zijn, daarom hebben we alle lampen vervangen welke een fout aangeeft. Na het vervangen hebben we alles getest en nu werkt alles weer. Ook komen er geen meldingen meer terug in het display, dit probleem is opgelost.
Daarna zijn we naar het probleem gaan kijken van de melding dat de deur niet gesloten is, we zien dat de binnenverlichting blijft branden terwijl de deur gesloten is. Het lijkt erop dat de schakelaar in de deur of de bekabeling of de SAM module achter defect is. We zijn begonnen met het controleren van het slot, deze hebben we gedemonteerd.
Hier hebben we gemeten of de microschakelaar welke in het slot zit verwerkt wel werkt. En deze werkt verder goed.
De stekkerverbindingen en de kabels hebben we gecontroleerd en deze lijken goed te zijn, we kunnen deze niet in de auto volgen omdat hier een betimmering in gemaakt is. We hebben gekeken op ons schema waar deze kabel uiteindelijk naartoe gaat.
We zien dat de kabel naar de achterste SAM module gaat, we hebben ook hier gemeten en zien dat er geen signaal op staat. Het lijkt erop dat het in de kabelboom misgaat. Daarom hebben we deze gedemonteerd, het pinnetje waar het om gaat zit precies op de plek waar de stekker veel vocht heeft gehad. We hebben het eerst goed proberen te reinigen en vervolgens opnieuw gaan testen, maar helaas zonder resultaat. Ook hier hebben we een stekker vervangen waarna we de storing kunnen wissen en alles foutloos werkt.