Mercedes-benz G350: Olieverbruik

Startsituatie

Na inbouwen nieuwe turbo verbruikt de auto 1 liter olie per 800km. Bij nadere inspectie bleek dat de geleverde turbo niet de juiste was. Goede model ingebouwd. Nog steeds olieverbruik. PCV vervangen door nieuw, geen verschil.

 

De klant stuurde ons het volgende bericht:
Bij regeneratie werd de roetfilter zo heet, dat de was uit de chassisbalken liep. Roetfilter verwijderd en software aangepast door digicar in Doetinchem, nog steeds olieverbruik.
Afgelopen week vond ik mijn verbruik vrij hoog (1op 7,5) en heb de auto uitgelezen met mijn simpele computertje (icaroft cr max). Als de auto stationair draait, staat de EGR open, zodra je gas geeft gaat deze direct dicht en loopt de LMM-waarde op waardoor er dus meer diesel ingespoten wordt dan noodzakelijk. dezelfde meting gedaan bij een ML met dezelfde motor hier blijft de EGR gewoon verstellen bij het variëren van de toeren.
Auto heeft 170K gelopen.
Hoe krijgen we de auto weer naar originele specificaties, d.w.z. 0,5 liter olie per 20.000 km en een verbruik van 1 op 9,5?
Olie Mobil Delvac 1 5W40, geen low Asch i.v.m. verwijderde roetfilter.
Kenteken van de auto is 1992, dus geen probleem met apk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen door de auto binnen te zetten. We merken in eerste instantie dat de motor erg rauw loopt. Dit kan ook komen doordat EGR dichtstaat en het roetfilter verwijderd is, maar het valt wel op. Dit wordt minder zodra de auto warm wordt. Ook rookt de auto met koude motor heftig, hoe warmer die wordt hoe minder dit wordt.

 

We hebben om de bovenstaande redenen een proefrit gemaakt en merken geen enorm vermogens verschil, de auto lijkt snel genoeg. We hebben tegelijk gekeken naar de live waardes, daarin zien we geen gekke waardes, ook niet op de luchtmassa meter. We hebben wat delen van het inlaat traject verwijderd en zien overal veel olie zitten, dit is geen erg goed teken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omdat de oorzaak van het verbruik hier niet te zien is maar alleen het gevolg. Daarom zijn we ons op de compressie gaan richten. Met de testkast is al een compressietest te doen. Deze haalt de auto niet. Alle cilinders zijn gelijk, maar cilinder 2 is veel te laag. (2de cilinder aan de bijrijderskant) We hebben daarom met de oscilloscoop het drukverloop in de cilinder gemeten. Deze is veel lager als der andere cilinders.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cilinder 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cilinder 1

Met een camera is er niets te zien in de cilinderruimte. De motor zal open moeten voor verdere diagnose.

De klant heeft er uiteindelijk voor gekozen dit niet te doen en direct een nieuwe motor te plaatsen. Hierna is het probleem opgelost.