Mercedes-benz G: Niet wat je verwacht

Startsituatie

De auto is bij ons gebracht met de klacht dat het achteruitrijlicht niet meer werkt. Ook werkt de achteruitrijcamera niet. Daarnaast moeten de lampen van het dimlicht vervangen worden. Er zit nu een ‘normale’ lamp in en een xenon lamp. De klant heeft de lampen zelf al besteld deze liggen in de auto. Daarnaast klaagt de klant over slecht bereik van de radioantenne. Deze vindt geen zenders. De antenne is al eens vervangen voor dit probleem en ook is er een tweede antenne bijgebouwd dit heeft geen effect gehad.

 

Het bedrijf waar de auto eerder is geweest voor onderhoud en reparaties is een klant van ons. Zij hebben aangegeven dat de problemen van de radio komen door de after-market radio.

De auto heeft een onduidelijk verleden. Wat we weten is dat hij recent in Nederland is gekomen. Origineel is het een G500 uit 2002. De auto heeft echter diverse andere delen erop zitten van een meer moderne g-klasse. De delen zijn ook AMG look-a-like delen en Brabus delen. Het bedrijf gaf ook al aan dat er veel aan de auto is gehobbyd, het is allemaal in elkaar gedraaid en is snel gemaakt. Dit zou ook een reden kunnen zijn van de storingen die we nu hebben.

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen met de klacht te verifiëren, de achteruitrijlichten werken inderdaad niet op het moment dat de versnelling ingeschakeld is en de auto ook daadwerkelijk in de achteruit staat. Wel merken we dat de parkeersensoren aanspringen, we horen het piepje, en we zien dat in het instrumentenpaneel wel de juiste versnelling aangegeven wordt. Dit geeft ons al een idee dat het niet in de schakelaar zit en in de selector anders zou hij het ook niet in het display aangeven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De metingen aan het achteruitrijlicht. De voeding blijft aan OV hangen.

 

We zijn gaan meten vanaf de lamp naar voren toe, achter bij de lamp meten we 0V dit zijn we in stappen naar voren gaan meten. De kabelboom van de achteruitrijlampen heeft op vier punten een stekker, echter klopt het tijdens het controleren niet. De kabelboom is aan alle kanten ‘aangepast’ de kabelboom loopt aan de verkeerde kant van het voertuig volgens de documentatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Links de kabelboom met aanpassingen zoals hij is. Rechts is bekabeling te zien zoals deze op diverse punten in elkaar gedraaid is.

 

We zijn de kabel fysiek gaan controleren richting zekeringkast, we wisten ondertussen dat de zekering nog altijd heel is en spanning krijgt dus het probleem moet elders liggen. We zijn de kabel terug gaan volgen naar de zekeringkast en zien als we het signaal meten uit de zekeringkast deze nog altijd 0V blijft. Het probleem moet dus in de zekeringkast zitten. Om hier echter bij te kunnen moet de gehele middenconsole eruit en om daar weer bij te kunnen moeten de stoelen eruit. Dit hebben we gedaan waarna we bij de zekeringkast kunnen komen. Deze heeft veel vochtschade en er is een baan uit gebrand.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De zekeringkast en de uitgebrande baan/diode

 

Na reparatie werkte de achteruitrijlichten weer. We hebben zo veel mogelijk hersteld en bekabeling in orde gemaakt. De reden van het uitbranden is vermoedelijk ook warmteopbouw door de slechte staat van de kabelboom. De aanpassingen zijn slecht gedaan en er loopt te veel stroom door die baan. Dit is nu beter en de stroom is lager. Dit doordat we het anders aan hebben gesloten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Radio

De radio had geen bereik met de FM-antenne. We zijn de radio gaan demonteren en zagen dat alles juist aangesloten was. Echter hadden we geen bereik. We hebben de radio opengemaakt en zagen al snel het probleem. De antenne stekker in de radio was niet door gesoleerd. Alles zat erin maar het ging nergens naar toe. We hebben de radio nu wel goed door gesoldeerd waarna hij redelijk goed bereik heeft. Het gaat nooit als origineel worden met een radio als deze.