Startsituatie

Deze Mercedes C-klasse is bij de garage terechtgekomen vanwege de roetfilterproblemen. De auto heeft 175000 kilometer gereden, dus eigenlijk veel te vroeg voor een roetfilter wat echt dik kan zitten. Een roetfilter gaat in de praktijk namelijk ook nooit door slijtage dichtzitten maar doordat randzaken kapotgaan of versleten zijn en het regeneren niet meer lukt. Hierdoor gaat het filter dichtzitten en krijg je de problemen.

 

Onze hulp is gevraagd om het probleem op te lossen, omdat de klant ook aangaf er zelf moeite mee te hebben om de oorzaak van roetfilter problemen te vinden. Het blijft een complex systeem waar vaak verkeerde onderdelen voor vervangen worden bij problemen. 

 

Start diagnose

Als eerste hebben we de klacht geverifieerd, de klant gaf namelijk aan tijdens het brengen dat de auto een beetje inhoud tijdens het rijden. We zijn met de auto gaan rijden en merken inderdaad ook dat de auto vermogen mist. Hij lijkt in een noodloop te staan wat in lijn is met de motormanagement storing en de uitgelezen foutcode van het roetfilter. Dan is het logisch dat hij in noodloop gaat om de motor te beschermen.

 

Hierna zijn we de motor gaan uitlezen. De foutcodes die we uitlezen zijn:

 

  • P245328 Ingang drukverschilsensor 1 in dieselpartikelfilter heeft storing. Signaal-offset ligt buiten toelaatbaar bereik.
  • P245400 Ingang drukverschilsensor 1 in dieselpartikelfilter heeft kortsluiting naar massa. Opgeslagen

 

We zijn als eerste de drukverschilsensor gaan nameten, kijken of we hierop goede spanningen en signalen krijgen. Hieronder is het signaal te zien, de rode lijn is gemeten op de drukverschilsensor. Hier is geen signaal te zien. De blauwe lijn is dezelfde kabel maar dan gemeten vanaf de ECU en hier is wel een signaal te zien. Deze signalen zouden allebei hetzelfde aan moeten geven, omdat dit dezelfde kabel is. Dus er zal ergens een kabelbreuk zijn waardoor dit signaal niet goed is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Omdat we te maken hebben met een roetfilter storing bij een relatief jonge auto met relatief lage kilometers hebben we deze ook goed nagekeken. We zagen daarbij dat de intercoolerslang lek is. Deze is vettig waardoor het mengsel niet meer klopt in de cilinderruimte, een deel van de lucht lekt immers elders weg terwijl die wel verwacht wordt in de motor.
Ook zagen we dat een kabel van een injector beschadigd is, op de foto zie je het koper van de kabel zitten.

 

Ook zagen we dat de motorplaat los zat, de rubbers in de plaat die zijn versleten. Dus de motorplaat die ligt te trillen, dit trilt ook over een slang heen. Deze is al aangetast hierdoor, dus ons advies is om de motorplaat opnieuw goed vast te zetten. En hierdoor dus voorkomen dat er dingen stuk gaan doordat de motorplaat los zit. De beschadiging van de injector bekabeling komt ook hierdoor. 
 

Op de onderkant van de motor zagen we ook verse olie zitten, dus ook zit er nog ergens een olie lek. Hieronder zijn foto’s te zien waarop je de olie ziet zitten. Waar het exact vandaan komt is lastig te zeggen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
 

 

 

Vervolg diagnose

We gaan willen de diagnose gaan vervolgen met het vervangen van de intercooler slang en het uitmeten waar de kabelbreuk zit voor de verschildruksensor. Als we deze hebben gevonden zijn in principe de roetfilter problemen opgelost. Daarnaast repareren we de injector kabel om problemen in de toekomst te voorkomen.

 

We hebben de bekabeling opengemaakt. Hiervoor moest een deel van de inlaat gedemonteerd worden om er goed bij te kunnen. Nadat we de bekabeling open hadden zagen we eerste instantie nog geen fout. Alle bekabeling richting verschildruksensor was aan de buitenkant heel. We zijn daarom gaan nameten waar we een connectie konden meten als we de bekabeling bewogen. Dit was bij een punt waar hij gehaakt was bij een montage oog. De bekabeling was hier geknikt, vermoedelijk heeft hij onder spanning gemonteerd gezeten. Het montage oog zat namelijk op de verkeerde plek als we de originele tekening erbij hielden. Het lijkt erop dat er ooit iets vervangen is geweest waarna het niet goed is teruggezet. We hebben de complete voedingskabel en signaalkabel vervangen, van sensor naar ECU. De overige kabels hebben we goed gecontroleerd maar hier was niets mis mee. Deze blijven dus zitten.

 

Hierna hebben we alles op de juiste manier gemonteerd. Helaas werkte de sensor niet perfect zoals het moet. We hadden nu wel weer een goede voeding en een signaal enkel viel het signaal af en toe weg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De gemeten voeding, signaal en massa van de verschildruksensor.

 

We hebben daarom de sensor vervangen voor een originele. Nu waren alle problemen opgelost. Omdat er bij het bedrijf ook nog een turboslang op voorraad lag en we deze ook makkelijk konden monteren hebben we deze meegenomen en gemonteerd.

 

Hierna zijn we gaan proefrijden met de auto en hebben we deze ook laten regenereren. De auto deed het weer perfect zoals hij het moet doen.


 

Mercedes-benz C200 CDI: Roetfilter problemen