Startsituatie
De auto is binnengekomen bij het bedrijf met de klacht dat de motor ‘rauw’ loopt. Er waren niet direct andere klachten zoals dat de motor inhield, slecht presteerde of rookte. Het bedrijf is de diagnose gestart door de auto uit te lezen, er kwam naar voren dat er 4 foutcodes in de motor zaten. Dat waren de volgende foutcodes:
Het vermoeden ging er naar uit dat de verstuivers een probleem hadden, deze motoren staan er namelijk ook om bekend dat de verstuivers van slechte kwaliteit zijn en daardoor vaker kapotgaan. Bij het testen van de verstuivers bleek dat 3 van de 4 verstuivers mechanisch defect waren. De verstuiver die nog ‘goed’ was is ook vervangen, deze haalde de waardes die hij moest halen maar zat er even lang in als de overige 3 en de kans is dus groot dat hij het niet veel langer uit zou gaan houden. De reparatie lijkt dus eigenlijk perfect te zijn uitgevoerd.
Na het vervangen van de verstuivers liep de motor niet veel beter. De motor bleef ‘rauw’ lopen, daarom zijn er nog wat controles uitgevoerd. Zo is er gekeken of de compressie in orde is, ook is gekeken of de motor op tijd stond er zijn ook nog diverse andere controles uitgevoerd. Alles wat gecontroleerd werd, werd ook in orde bevonden. Het vermoeden ging dat er een probleem in de ECU zit. Om dit te bevestigen is onze hulp erbij geroepen.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen met de klacht te verifiëren de motor liep inderdaad nogal rauw. De tempratuur maakte niet uit, zowel met koude motor als met warme motor blijft deze rauw lopen. Eenmaal op toeren blijft de motor wat rauw klinken, maar of hij direct vermogen inlevert durven we nog niet te zeggen. Hiervoor hebben we niet genoeg met dezelfde auto’s gereden om dit te kunnen vergelijken. De volgende stap die we gezet hebben is de auto gaan uitlezen, hier kwam naar voren dat nog altijd dezelfde 4 foutcodes aanwezig waren. Iets wat op zijn minst opvallend is aangezien tijdens de test van de verstuivers, welke los getest zijn, er bleek dat er 3 van de 4 echt kapot zijn. Dit betekent niet dat ze niets meer doen, maar wel dat ze buiten de waardes zitten die ze moeten halen.
Wij konden verder ook geen uitzonderlijkheden vinden, alles leek in orde te zijn. Dus ook wij kwamen uit om een aantal metingen te doen op de verstuivers. Hierop volgend zijn we de aanstuurspanning en massasturing op de verstuiver gaan meten. Tegenwoordig worden verstuivers vaak per tweetal voorzien van een voeding en worden ze allemaal apart naar massa geschakeld. Dit gebeurt allemaal in de ECU. De rede dat er per tweetal een voeding wordt verzorgd komt, omdat de verstuiver openend met ongeveer 60V, er gebruik wordt gemaakt van 1 hoogspanningsgenerator per 2 verstuivers. Dit is op de eerste plaats goedkoper, zorgt voor minder warmteontwikkeling en op de laatste plaats is het mogelijk om het met minder onderdelen te doen. Doordat ze allemaal apart aan massa worden gelegd is er zo toch te bepalen welke verstuiver er inspuit.
In deze auto wordt er gebruik gemaakt van spoel-verstuivers. Deze moeten een voeding krijgen waardoor ze openen. Als de spanning er af wordt gehaald dan sluiten deze vanzelf.
De groene lijn is de stroom over de verstuiver. Te zien is dat de stroom vooral erg hoog moet blijven pieken om de injector open te houden. De blauwe lijn is de voeding op de verstuiver en de rode lijn de massa. De spanning is veel te laag, deze komt tijdens de meting niet boven de 13V terwijl deze normaal vele malen hoger moet zijn, dit ligt normaal ergens rond de 60V. Er lijkt een probleem te zijn in de ECU met de condensatoren waardoor er geen hoogspanning gegenereerd kan worden. Op de ECU meten we dezelfde waardes dus in de bekabeling wordt er niets verloren.
Oplossing
De ECU moet vervangen of gerepareerd worden om het probleem op te lossen. Bij deze auto is de ECU uiteindelijk vervangen. Dit heeft de problemen die de auto had opgelost.