Startsituatie
De auto is naar een schadebedrijf gebracht nadat er verschillende delen gedemonteerd zijn. Daar aangekomen wil de auto niet meer aanslaan. Als er remreiniger in de inlaat wordt gespoten wil de auto aanslaan, zonder gaat hij wel rond maar slaat niet aan.
Er is voor al een nieuwe accu geplaatst en achter is de accu nog de oude.
Start diagnose
We zijn begonnen de auto uit te lezen. Dit gaat echter niet omdat de auto een 30 seconden op contact blijft en daarna uitvalt. Hier zijn we als eerste mee begonnen. De accuspanning is voor en achter goed maar toch valt de spanning op de zekeringkasten af en toe weg. We komen er naar wat metingen achter dat het probleem zich op de massakabel van de achterste accu bevindt. Deze zit niet goed vast. Na deze goed gemonteerd te hebben kunnen we de auto uitlezen. De foutcodes vallen reuze mee, de meeste zijn fouten door de gedemonteerde onderdelen of de lage accuspanning.
We hebben de fouten verwijderd en hierna blijven er maar een paar over. De auto slaat echter nog niet aan. Wat ons ook opvalt is dat de auto niet goed reageert op de sleutel. We hebben de live metingen erbij gepakt en zien dat de startonderbreker erop blijft staan. Een missende zekering in het alarmsysteem terugplaatsen lost ook niets op.
Advies
We adviseren de andere sleutel van de auto te proberen, of hij hier op aanslaat. Als dit niet het geval is zullen we de auto moeten hebben om hier metingen aan te doen/zaken in te leren. Ook zou eens goed nalopen wat er allemaal los is op dit moment een slim idee. Het is nu nogal een rommel om er mee aan de slag te gaan.
Start diagnose
We hebben de auto eerst bij ons op het bedrijf gekregen om verder te gaan met de diagnose. De startonderbreker blijft er inderdaad opstaan waardoor we de auto niet kunnen starten. Met Star hebben we gekeken waar hij erop blijft staan en zien dat dit komt door het contactslot. Deze hebben we losgemaakt en los getest. Hier zit inderdaad een probleem in. We hebben het contactslot gerepareerd waarna we alles hebben teruggeplaatst.
De startonderbreking is er nu af maar de auto wil nog niet aanslaan. We zijn gaan meten waar het misgaat. De auto krijgt geen benzine. We hebben daarom eerst op de pomp gemeten. Aan de brandstofpomp krijgen we geen voeding. Terug gemeten komen we eerst een relais tegen wat mist, en hierna ook een zekering die mist. Deze zijn beide van de brandstofpomp.
Na deze te hebben vervangen krijgen we een aansturing op de brandstofpomp, echter doet hij niets. De brandstofpomp zelf is dus defect. Het is wat lastig om hierbij te komen doordat hij gemonteerd is boven het differentieel. We hebben met wat zaken los te maken het voor elkaar gekregen de nieuwe brandstofpomp eronder gekregen, hierna loopt de auto zoals het moet en kan de auto ook weer omhoogkomen.