Startsituatie
Deze auto wil niet meer starten, ze hebben de auto proberen over te starten en hierbij schoot de klem van de accu af. Vervolgens heeft hij even gelopen en is daarna uitgevallen, hierna wil hij niet meer starten. De motor gaat wel rondt, maar hij slaat niet aan. Wij gaan diagnose stellen waarom deze auto niet meer start.
Start diagnose
We beginnen met het uitlezen van de auto, er staan verschillende fouten in. Waaronder communicatiefouten met de brandstofpomp module. Daarom beginnen we met het meten van het CAN-bus signaal op de brandstofpomp module zelf. We zien dat het CAN-bus signaal goed en netjes is.
Ook meten we of de CAN-bus signalen op de ECU ook binnenkomen, maar bij beide CAN-bus signalen zien we een goed signaal. Dus ook hier zit niet het probleem.
Vervolgens hebben we gemeten of de voedingen op de module aanwezig zijn, deze zijn er beide. Dus ook hier is niks mis mee. En ook de massa die we meten op de module is in orde.
Daarna zijn we gaan meten of de zekeringen nog allemaal heel zijn, we hebben gemeten dat alle zekeringen in orde zijn.
Daarna hebben we nog een signaal gemeten op de ECU en deze vergeleken op de brandstofpomp module, deze zijn beide hetzelfde dus hier zit geen onderbreking in. We hebben een extra module en brandstofpomp erbij, wanneer we de andere brandstofpomp aansluiten meten we dat dit signaal 12V is, en die was bij de module die bij de auto hoort maar 5 V. Bij die 12V geeft blijft er nog maar 1 foutcode over en dat is geen communicatie. Het lijkt er dus op dat een van de modules ook defect is.
We hebben wat meer losgehaald rondom de brandstofpomp, zo kunnen we er beter bij en ook de kabelboom beter controleren. We zien visueel verder niks aan de kabelboom.
Als we op de dikke kabels op de pomp meten dan meten we op alle 3 de kabels 2,5V, dit klopt niet. Daarom hebben we de andere brandstofpomp die erbij zit aangesloten en opnieuw gemeten. Ook bij deze meten we op de 3 kabels 2,5 volt.
Als de stekker losligt dan meten we op 1 kabel 11V en op de rest 0V, het lijkt er dus op dat beide pompen niet goed zijn. De 3 aansluitingen op het pompje zelf staan allemaal in verbinding en daarom wordt de 11V over 3 verdeeld over de 3 kabels. De pomp zal vervangen moeten worden om in ieder geval ervoor te zorgen dat het pompje niet kortsluit.
Hierna verwachten we dat de kortsluiting opgelost is maar de auto zal nog altijd communicatiefouten hebben. Dit zal de volgende stap zijn, eerst is het de bedoeling dat hij weer loopt.
Na het vervangen van de pomp en deze helemaal te hebben ingeleerd konden we hem weer probleemloos starten en waren ook alle foutcodes opgelost. De foutcodes van de communicatie kwamen waarschijnlijk doordat hij niet is ingeleerd. Dit is opnieuw een bewijs dat het gebruik van gebruikte onderdelen bij het zoeken naar een storing je snel op het verkeerde been kan zetten.