Start situatie

Deze Mercedes-Benz zou al langskomen bij dit bedrijf, hij stond gepland voor een diagnose omdat de auto niet veel vermogen had. De dag dat de auto gebracht zou worden wilde deze echter niet meer starten, de auto ging zelfs niet meer op contact. Omdat de klant lid was van de ANWB heeft hij deze gebeld en zei hebben een diagnose gedaan aan de auto. Volgens de ANWB was de ELV-unit kapot welke zich in de stuurkolom bevindt. De taak van de ELV-unit, ook wel het elektronische stuur slot genoemd, is in de eerste plaats het stuurslot de en activeren. Daarnaast heeft hij nog een taak, hij controleert de gekregen sleutelcode vanuit de sleutel en als dit klopt geeft hij de stuurbekrachtiging pas vrij en maakt hij de auto actief. Als de sleutel niet wordt herkend kan je deze dus niet draaien en blijft het dashboard ook donker. Om dit te repareren zijn wij gebeld. Daarnaast is gevraagd of wij willen kijken naar het slechte optrekken. Het vermoeden is dat de luchtmassameter kapot is.

 

Startsituatie storing contact

We zijn begonnen met het probleem van het contactslot. De auto was nu weer op contact te zetten en ook te starten, het probleem leek dus verdwenen. Erg vreemd aangezien dit normaal niet het geval is bij een kapotte ELV/ESV. Daarom hadden wij het vermoeden dat het probleem zich niet hierin bevindt maar in het contactslot. Om dit vast te stellen zijn we eerst het contactslot visueel gaan controleren, meteen was zichtbaar dat het contactslot erg smerig was. Nadat we deze gereinigd hebben bleef de auto het goed doen. Het probleem van deze auto heeft dus niet in de ELV-unit gezeten maar in het vieze contactslot. Er was al veel gedemonteerd zoals te zien is op de bijgevoegde foto wat eigenlijk niet nodig was. Omdat we door uit te lezen konden zien dat er ook geen fout geregistreerd was lijkt het onwaarschijnlijk dat het probleem in de ELV-unit heeft gezeten. Zou het probleem in de ELV-unit zitten staat er altijd een foutcode in dat de sleutel niet herkend wordt. Zo blijkt dus dat onderhoud niet alleen is dat je een keer de olie laat vervangen in de garage, maar een auto schoonhouden voegt ook daadwerkelijk iets toe.

Startsituatie geen vermogen

 

Daarnaast had de auto nog het probleem dat deze geen vermogen had. Er was al eens uitgelezen dat de luchtmassameter kapot was. Deze was ook al besteld. Tijdens een proefrit was zichtbaar dat de waardes van de luchtmassa niet veel veranderden. Deze bleven zo goed als gelijk. Hierop is de luchtmassameter vervangen. Dit zorgde alleen nog niet voor het gewenste resultaat. Er bleven 2 foutcodes terugkomen die van doen hadden met de turbodruk. Deze foutcodes waren ook niet te wissen. Daarnaast zitten er nog foutcodes in op de lambda en de gloeibougie. Deze zitten er volgens de garage al langer in en hier mag niets aan gedaan worden. Dit veroorzaakt ook geen vermogensverlies volgens hun.

 

Omdat de foutcodes op de turbo nieuw waren zijn we hierop gaan zoeken in de Mercedes portal. Door originele informatie te gebruiken krijg je hetzelfde te zien wat de dealer ook kan zien. Hierop konden we vinden dat deze problemen vaker voorkomen. Een update lost deze problemen op, het probleem komt omdat de motor slijt en de actuatoren hun uiterste waardes niet meer aankunnen. Ze gaan dan buiten het gestelde bereik en geven een fout. Door deze update wordt het gestelde bereik breder en gaan de fouten weg. Met onze apparatuur kunnen wij ook deze updates doen. Na het doen van de update werkte de auto weer zoals het moet.

Mercedes-Benz Sprinter: Onderhoud...