Startsituatie

Deze Mercedes-Benz Sprinter kwam binnen voor een APK. Toen het bedrijf de auto had gecontroleerd kwamen ze erachter dat de achteruitrijlampen niet werkten. Eerst werd er natuurlijk makkelijk gedacht, er zal wel een lampje stuk zijn. Dit is natuurlijk in de meeste gevallen ook gewoon aan de hand. De overige zaken werden hersteld voor de APK en toen kwamen ze aan bij de achterlichten, toen ze gingen controleren of de lampen echt stuk waren bleek dat deze nog in orde waren. Ze hebben daarom de auto uitgelezen of er foutcodes in zaten. Dit was het geval, de auto gaf aan:  

 

  • SAM module ligt aan massa

 

Als de fout gewist werd kwam deze direct terug. Bij deze auto zit er geen schakelaar meer in die de achteruitrijlichten aanzet maar wordt dit geregeld in de SAM module. De SAM-module (Signal Acquisition Module) functioneert als centraal punt in het CAN-bus communicatienetwerk. Het controleert de input van diverse schakelaars, regelaars, monitoring devices, en waarschuwingssystemen. Wanneer u een knop bedient, op bijvoorbeeld uw dashboard, wordt het signaal via een SAM geleidt, naar de component wat je net hebt aangezet. Zo werkt het ook met de achteruitrijverlichting. De keuzehendel wordt in een bepaalde versnelling gezet, de SAM registreert deze keuze en schakelt in wat daarvoor nodig is, in dit geval onder andere de achterlichten. Door de fout is de SAM-module al vervangen voor een gebruikt exemplaar, dit had geen resultaat. Ook is de versnelling selecteer module vervangen, ook wel de keuzehendel van de automaat genoemd. Dit had ook geen effect op de storing. Daardoor is onze hulp erbij geroepen.

 

Start diagnose

We zijn begonnen met de klacht de verifiëren, als de auto in de achteruit stond werkte de verlichting inderdaad niet. De andere verlichting werkte wel. We zijn vanaf achter bij het linker achterlicht naar voren gaan meten, omdat we hier het beste bij konden. De reden dat we niet met de keuzehendel zijn begonnen is dat de auto wel aangaf in het dashboard en op de testkast dat hij in zijn achteruit staat. Dit zegt ons eigenlijk al dat de het circuit tussen SAM module en keuzehendel in orde is, en ook de keuzehendel de versnellingen selecteert. Daarom pakken we in de eerste plaats het circuit van SAM module naar de achterlichten. We beginnen zo ver mogelijk weg van de SAM module. Achter meten we 0V en dit was het geval tot aan de SAM-module die de achterlichten aanstuurt. Toen we beter gingen kijken viel het op dat er een andere radio in zat. Dit was ons eerste instantie niet opgevallen, toen we naar achter liepen zagen we ook dat er een achteruitrijcamera opzat. Bij betere controle viel het op dat er met aanknijpstekkers een kabel tussen het achteruitrijlicht en de radio gezet was die vanaf achteren naar voren liep. Deze kabel zat op verschillende plekken met aanknijpstekkers aan elkaar vast. Meestal bij kapotte onderdelen zoeken we in de eerste plaats naar een fout van buitenaf. Zeker bij jongere auto’s gaat een module niet zomaar stuk en heeft het meestal te maken door achteraf inbouw of schade. De ‘professionele’ inbouw van de camera liet bij ons al een belletje rinkelen, zou het probleem hierin zitten. Na het loshalen van de kabel begonnen de achteruitrijlichten alweer te werken. Nu was het nog zaak om vast te stellen waar de kortsluiting zat in het circuit, toch in de bekabeling of in een van de componenten. Hoe slecht de bekabeling ook gelegd was, hier was geen kortsluiting te vinden. Bij controle van de camera viel op dat deze kortgesloten was aan massa, het probleem zit in de camera. Deze zorgt ervoor dat de achteruitrijlampen aan massa zaten en niet werkte. Om het probleem op te lossen hebben we de bekabeling van het achterlicht in orde gemaakt, zodat deze weer gelijkwaardig is aan origineel en in de toekomst ook niet voor problemen kan gaan zorgen. Dit werkte gelukkig weer volledig.

 

Oplossing

Om het probleem op te lossen moet de camera vervangen worden, ook hebben we de kabel ertussenuit geknipt omdat deze zo slecht aangelegd was. Door het eruit knippen moet deze vervangen worden en hopen we dat dit nu wel netjes wordt aangelegd. Helaas mochten wij dit niet inbouwen omdat de klant terug wilde naar het originele inbouw adres. Zij hebben het de eerste keer immers niet goed gedaan, dus moeten ze het nu maar oplossen. Het advies voor ons is dan ook kies uw inbouwbedrijf zorgvuldig uit, er zijn veel goedkope opties op de markt, maar dat zie je er ook aan terug. Wij van De Multimeter kunnen dit ook altijd voor u verzorgen. 

Mercedes-Benz Sprinter: Inbouw storing

De meting met de achteruitversnelling ingeschakeld op het linker achteruitrijlicht. De lijn blijft aan 0V liggen.

De bekabeling die ingebouwd was, let vooral op de AMP-stekkers die gebruikt zijn en dat er niet eens de moeite is genomen om tie-wraps af te knippen. 

De boosdoener in het hele verhaal, een aftermarket camera die inwendige kortsluiting heeft.