Startsituatie
De auto is bij ons binnengekomen met de klacht dat als de auto even stilstaat de accu leeg is. Het bedrijf heeft er al wat metingen op uitgevoerd en de auto trekt in rust 8 A lekstroom. Voldoende om een accu volledig leeg te trekken in een nacht. Het bedrijf kwam echter niet verder met de diagnose.
Het verleden van de auto is niet helemaal duidelijk, het lijkt er niet op dat de auto een schadeverleden heeft gehad. Mocht dit wel zo zijn is het netjes gerepareerd. Wel heeft de auto een half jaar geleden een nieuwe accu gekregen. De klant had het idee dat het in de hybride accu zit alleen kan hij deze niet losmaken. Wij gaan aan de gang met de auto om te zien waar de oorzaak zit van de lekstroom.
Start diagnose
Om een goed begin te maken hebben we de auto eerst uitgelezen. We hebben er natuurlijk voor gezorgd dat de accu compleet geladen is bij aanvang en hebben de lader tijdens het uitlezen aan de auto laten zitten. Dit hebben we gedaan omdat de accu zo veel mogelijk vol moet blijven tijdens het meten naar de lekstroom, dan krijg je een zo eerlijk mogelijk beeld. Een lege accu kan namelijk al een vertekend beeld geven aangezien er veel stroom wegtrekt door de accu heen.
Er kwamen 80 foutcodes naar voren tijdens het uitlezen. Dit waren voornamelijk fouten die sloegen op te hogen en te lage spanning.
We zijn hierna begonnen de lekstroom te meten. Dit doen we door met een stroom tang om de massakabel vanaf de accu de stroom te meten. Dit is de beste manier om lekstroom te meten, aangezien je het circuit in orde laat. Als je er een multimeter tussen doet moet je het circuit onderbreken en zou je de lekstroom kunnen oplossen, mocht het bijvoorbeeld over een plakkend relais gaan.
We zien hier het verloop van de stroommeting. De lekstroom blijft constant rond de 7,5A zitten, veel te hoog. Maximaal mag deze auto 0,4A hebben. We verwachten ergens rond de 0,3A te meten als alles in orde is.
We zijn hierna verdergegaan met een spanningsvalmeting over de zekeringen. Op het moment dat er een regelapparaat actief blijft, blijft er stroom lopen. Over elke ‘weerstand/verbruiker’ kun je op dat moment een spanningsverschil meten. Bijvoorbeeld een lamp die aanstaat meet je 12V verschil van plus naar min. Maar ook over een zekering meet je een klein spanningsverschil, deze draad in de zekering is namelijk dunner als de normale bekabeling (deze moet namelijk stuk gaan bij een te grote stroom). Deze spanning gaan we per zekering meten. Alles boven de 3 mV wordt gezien als een te grote stroom en zal problemen geven op een normale zekering. In de praktijk zie je echter dat de meeste zekeringen 0 mV zijn. Een grote zekering zoals de VAG-groep gebruikt boven op de accu’s zullen bij een getal boven de 0,1mV al te veel verbruiken.
Als eerste hebben we de HV-accu losgemaakt, dit maakte geen verschil voor de lekstroom. Daarna zijn we alle zekeringen na gaan meten.
De meting zoals we deze hebben uitgevoerd.
Geen zekering te vinden
We zijn alle zekeringen opnieuw gaan nalopen, we konden geen enkele zekering vinden waarop we een spanningval meten. Wel hebben we nog een voertuigvolgsysteem gevonden wat ingebouwd is, deze hebben we losgemaakt maar ook dit maakte geen verschil.
Daarom zijn we de foutcodes gaan resetten er kwamen direct wat foutcodes terug voor de stoelverstelling en verwarming. We zijn daarom de stoelen los gaan maken om te kijken of de lekstroom dan wegvalt. Dit was helaas niet het geval.
De volgende foutcode die terugkwam was van de handrem, we hebben de auto omhoog gezet en hebben de stekker van de stelmotor verwijderd. Hierbij viel de lekstroom wel weg. Nadere inspectie leerde ons dat deze module ooit water gehad lijkt te hebben. Deze is ook gemonteerd onder de auto.
De stelmotor van de handrem
Na het vervangen was de lekstroom opgelost.