Startsituatie
De auto heeft een tijdje stilgestaan, toen de eigenaar wel met de auto wilde gaan rijden kon deze niet gestart worden. De accu was helemaal leeg. Met een startbooster eraan kon hij wel op contact gezet worden maar starten was niet mogelijk.
Als de auto op contact wordt gezet doet de auto niets er komen alleen foutcodes in beeld te staan. Het verleden van de auto is ons onbekend, we weten alleen dat het onderhoud al lang geleden is. Ons is gevraagd de auto op te halen en diagnose te stellen aan het probleem.
Start diagnose
Voordat we de auto opgehaald hebben, zijn we de banden op gaan pompen. Deze stonden erg slap waardoor je de auto bijna niet kon duwen. Rechtsvoor brak hierbij het ventiel af, het ventiel was erg slecht lang geen onderhoud gehad te hebben. Moderne auto’s hebben vaak bandenspanning sensoren in de velg zitten die vastzitten aan het ventiel, ook wel TPMS genoemd. De ventielen zijn van aluminium, als de velg nooit schoon wordt gemaakt en het ventiel droog wordt gemaakt gaat dit aluminium corroderen waardoor het zwak wordt en afbreekt. Dit gebeurt nog sneller als het afdichtrubber wat de velg af moet sluiten bij het ventiel nooit vervangen wordt. Eigenlijk moet deze elke 2 jaar vervangen worden van elk ventiel en moet het ventiel hierbij gereinigd worden en ingevet. Hierdoor corrodeert het niet zo snel, in de praktijk wordt dit echter nooit gedaan. We hebben het ventiel (tijdelijk) vervangen voor een normaal ventiel. Om foutcodevrij te rijden moet het ventiel rechtsvoor nog vervangen worden.
Toen zijn we begonnen aan de echte storing waarvoor hij hier kwam. Tijdens het uitlezen haalde we 59 foutcodes naar voren, de meeste zijn echter te verwaarlozen aangezien deze door de lege accu kwamen. In de tussentijd hebben we de accu (12V) opgeladen om hem echt goed uit te kunnen lezen en metingen te kunnen verrichten. De 12V accu zal wel vervangen moeten worden aangezien de staat hiervan slecht is.
Aangezien we met 59 foutcodes weinig kunnen zijn we de foutcodes eerst gaan wissen, met 59 foutcodes is er geen beginnen aan en het zal niet zo zijn dat de auto het opeens wel doet als we de foutcodes wissen. Na het wissen kregen we de volgende foutcodes terug:
ECM - Engine Control Module (ME)
RBS - Regenerative braking system
SG-DDW - DC/DC converter control unit
SG-BMS - Battery management system
COMAND - COMAND with integral telematics gateway (MOST network management, diagnosis
gateway)
De fout waar we mee gaan beginnen te meten is de U011000 deze storing deze storing slaat vaak terug op de inverter of hybrideaccu. We hebben als eerste de data van de hybrideaccu opgevraagd. De laadstatus is 39% dit is natuurlijk niet erg vol, maar dat is ook niet verwonderlijk aangezien de auto lang stil heeft gestaan. Dit zal bijladen als de auto het weer doet. Daarom kunnen we de accu ook wel uitsluiten. Naast het feit dat deze niet leeg is zien we ook dat deze recent (4 jaar gelden) vervangen is voor een nieuwe. We gaan daarom verder met de inverter.
De metingen aan het HV-systeem
De auto heeft qua metingen richting de inverter alles in orde, echter klopt er na de inverter niets meer van. De inverter zendt niet de juiste signalen uit waardoor de elektromotor niet aangestuurd wordt en de Ottomotor niet aan de gang kan aangezien deze wordt aangezet door de elektromotor. Deze motor maakt niet gebruik van een startmotor.
De aansturing van de elektromotor (startmotor). Gemeten op het moment van starten. Hier komt geen aansturing aan.
Oplossing
De inverter unit moet compleet vervangen worden. Daarnaast moet het ventiel vervangen worden en de accu vervangen worden. Daarmee zouden de problemen opgelost moeten zijn. Dit is echter wel onder voorbehoud aangezien we niet weten wat voor problemen er aan het licht komen als we de inverter vervangen hebben en de auto gestart kan worden, de auto heeft een erg hoge kilometerstand en lange tijd stilgestaan.
Uiteindelijk heeft de klant ervoor gekozen om de auto niet te laten repareren, dit werd te duur.