Startsituatie
De auto is binnengekomen met de klacht dat hij op noodloop gaat. Dit is met koude motor nog geen probleem, met warme motor komt dit echter veel vaker voor. Het komt ook voor als je met de auto echt hard doortrekt.
De auto heeft recent een nieuwe turbo met actuator gekregen. Hiervoor waren de problemen ook al aanwezig in de auto.
Start diagnose
We zijn begonnen met een proefrit. We merken eerste instantie niet direct iets. Wel valt op dat de auto niet zo fel is qua vermogen als we normaal verwachten van dit type auto. Als we hem doortrekken kunnen we dit eerste instantie wel doen en achter in toeren is het vermogen wel goed.
Dit kunnen we doen tot we bij de 110 km/h aan komen. Als we daar zijn gaat de auto wel direct in noodloop. Bij aan- en uitzetten werkt de auto weer zoals het moet.
Er zitten op moment van uitlezen 4 storingen in:
De foutcode van de EGR en de 02 sensor zijn niet actief op dit moment en een tijdje terug gezet. Hier gaan we dan ook niet mee verder, de onderste twee foutcodes wel.
Zeker de luchtmassameter fout is opvallend, het signaal is altijd boven de verwachte opbrengst. Dit is zelfs zo met de auto alleen op contact. Dit gaat dan op de rechter luchtmassameter. De linker luchtmassameter werkt wel zoals het moet.
We hebben hierna het inlaatsysteem afgerookt. Hierbij valt op als eerste dat de onderste pakking van de luchtmassameter pijp defect is. Dit is het pijpje wat gaan naar de carterventilatie. Ook valt de luchtmassameter in zijn algemeen op. Dit lijkt al een vrij nieuw onderdeel te zijn, later bleek dit te kloppen. Ook deze was net vervangen, voor een goedkoop aftermarket exemplaar. Deze heeft direct weer de geest gegeven.
Tijdens het roken zien we ook rook van de intercooler af te komen. Advies is deze te vervangen.
Hierna hebben we de turbo gecontroleerd. Hiervan krijgen we namelijk een onderboost fout. Dit kan komen door de lekkages maar aangezien deze klein is en de auto erg weinig vermogen heeft verwachten we dat het elders al misgaat. De turbo afstelling van de actuator komt bij deze auto erg nauw. We zien dat de afstelling niet in lijn loopt met de gevraagde turbodruk dit geeft ons weer dat de actuator afstelling niet klopt, dit is opvallend aangezien het een nieuwe turbo was. Helaas was de turbo niet van een kwaliteitsmerk en kunnen dit soort fouten voorkomen.
Oplossing
De pakking van de inlaat/carterventilatie moet vervangen worden, daarnaast moeten de luchtmassameters vervangen worden. Als laatste moet daarna de actuator van de turbo goed afgesteld worden. Dit hebben wij uiteindelijk allemaal mogen verzorgen waarna de auto weer goed loopt.