Mercedes-Benz R 320CDI: Noodloop

Startsituatie

Deze Mercedes R klasse heeft problemen bij vol gas, hij smoort dan af en toe en hij houdt enorm in. Hierna springt hij in noodloop en is bij niet vooruit te krijgen. Er zijn al het een en ander aan onderdelen vervangen, maar dit heeft geen verschil gemaakt. Daarom zijn wij ingeschakeld om diagnose te stellen waarom hij in noodloop springt.

 













Start diagnose

We hebben als eerste de auto uitgelezen en zien dat er 2 foutcodes in staan, 2510 en 2616. De tweede foutcode zal het gevolg zijn van foutcode 1. De eerste foutcode geeft aan dat er problemen zijn met de turbo actuator, daarom hebben we deze met de testkast gecontroleerd en aangestuurd. Hij beweegt wanneer we hem met de testkast aansturen en zien hier ook de waardes veranderen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vervolgens zijn we gaan proefrijden om te kijken wat er gebeurt met de waarden van de turboactuator wanneer hij in noodloop springt. We zien dat de waarden dan helemaal naar 5% springen, terwijl wanneer hij het wel goed doet de waarden maar tot de 30% gaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Daarna hebben we ons meet apparatuur aangesloten en zijn we vervolgens opnieuw gaan proefrijden om te kijken wat er gebeurt wanneer hij in noodloop springt. We zien in het blauw de voeding van de actuator, deze blijft goed. In het rood is de aansturing van de actuator te zien, in het zwart is de duty-cycle te zien en wanneer de piek er is begint hij te stotteren en springt hij in noodloop.














De actuator zelf is defect en hier zal iets mee gedaan moeten worden om het probleem op te lossen, deze kan of gerepareerd worden of vervangen voor een nieuwe. Wanneer deze is vervangen moet deze opnieuw ingeleerd worden. Ons advies is echter reparatie, hiermee herstel je de originele actuator, een ‘nieuwe’ zal namelijk ook een gereviseerd exemplaar zijn.

Na revisie en deze opnieuw te hebben ingeleerd werkte de auto weer zoals het moest.