Start situatie
Dit verhaal gaat over een Mercedes die al langere tijd last heeft van diverse klachten. Nu heeft de auto opnieuw een klacht ontwikkeld. Als er gereden wordt met de auto gaat dit perfect. De auto geeft geen problemen zolang hij blijft lopen. Het gaat pas mis als er met de auto is gereden voor minimaal 30 minuten en de auto dan 30 minuten stil wordt gezet. Bij de eerste start gaat de auto dan erg onregelmatig lopen. Hierbij brandt het motorstoringslampje ook, als de auto dan weer afgekoeld is loopt de auto weer zoals het moet. Dit kun je blijven herhalen en de storing blijft zich dan ook opnieuw voordoen.
Bij het bedrijf is de volgende proefrit ermee gemaakt:
3 kwartier gereden waarbij er lekker is doorgereden, half uur stilgestaan en bij het starten begon het slechte lopen. Er zat toen de foutcode in:
De brandstofdruk sensor op de rail is vervangen voor een nieuw exemplaar. Dit heeft geen verschil gemaakt voor de storing. Daarom is onze hulp ingeschakeld.
Uitlezen
Het bedrijf heeft mij gevraagd de auto uit te lezen zodat ze hun foutcodes konden vergelijken met die van mij en van de Mercedes dealer.
Zowel wij als de dealer hebben dezelfde code uitgelezen:
Het bedrijf heeft een fout met dezelfde omschrijving maar een andere code. Dit is dus gelijk.
Start diagnose
De diagnose zijn wij gestart met een goede proefrit, hierbij hebben we gekeken naar de brandstofdruk tijdens rijden en hoe de auto reageert op alles. De auto heeft de gehele proefrit goed gelopen, geen misfires gehad of andere gekkigheid. Wel was af en toe de brandstofdruk te hoog vergeleken met de verwachte waarde. Maar dit zou ook al kunnen komen omdat de testkast eigenlijk niet snel genoeg is. Ons eerste gevoel gaat uit dat een van de injectoren niet goed genoeg werkt. Ook nadat we de auto een half uur hebben laten stilstaan kwam de storing niet naar boven.
In overleg zijn we daarom opnieuw gaan rijden. Na een proefrit van opnieuw 30 minuten was de auto erg warm toen we hem weg hebben gezet om te laten koelen. We hebben de auto opnieuw 30 minuten laten rusten. Na deze rust begon het probleem. De auto begon erg onregelmatig te lopen stationair. Als je gas gaf smoorde de motor helemaal. De opvallende meetwaarde waren:
De inspuithoek stond op 23 graden. Deze hoort normaal tussen de 25 en 35 graden te staan.
De brandstoftemperatuur staat op 78 graden. Deze mag maximaal 70 graden zijn.
Vooral die laatste is opvallend hoog. Normaal hoort deze tussen de 30 en de 70 graden staan. Op het moment dat we de auto af hebben gezet was deze 58 graden. Nu loopt deze iets op omdat de warme brandstof die op druk staat niet ingespoten wordt maar even blijft hangen. Maar zo extreem zien we het meestal niet.
Omdat onze gedachte nog altijd bij de injectoren zit zijn we hier de aansturing van gaan meten. Deze moet normaal zijn zoals weergegeven op afbeelding 1.
Tijdens de fout ging het op 3 cilinders mis. Als je voor de motor staat ging het mis op de twee voorste cilinders en op de cilinder rechts achterin. Het gemeten beeld is weergegeven op afbeelding 2.
Vervolg stap
Het is waarschijnlijk dat de ecu stuk is deze legt bepaalde componenten niet aan massa. Maar om een injector uit te sluiten gaan we een goede injector omwisselen voor een slechte (gezien vanuit de signalen). Hierna gaan we de test opnieuw herhalen. Dit houdt in een lange proefrit en daarna de auto een half uur laten rusten. Dan kijken we of de auto dan slecht gaat lopen.
Vervolg diagnose
In overleg met het bedrijf hebben wij de injectorbank aan de bestuurderskant gedemonteerd. Na het demonteren hebben we de voorste 2 cilinders omgewisseld. Hierna hebben we alles opnieuw gemonteerd en zijn we gaan rijden. Na een proefrit van 30 minuten hebben we de auto 30 minuten geparkeerd om af te koelen. Na het afkoelen hebben we de auto opnieuw gestart, in eerste instantie liep de auto goed. Na de 2de keer starten begon hij opnieuw slecht te lopen. Hij liep stationair beter als eerder maar dezelfde klachten als er gas gegeven werd. Na de scoop te hebben aangesloten kwam het signaal in beeld wat te zien is op de foto hiernaast.
Reparatie ECU
Na de ECU opgemaakt te hebben konden we eerste instantie de vinger niet op de zere plek zitten. Alle metingen die we uitvoerden met aangesloten ECU bleven goed dus konden we het probleem niet zichtbaar krijgen. Na contact gehad te hebben met een collega-bedrijf die gespecialiseerd is in de reparatie van dit type ECU hebben we besloten de ECU daar te brengen. Dit bedrijf heeft een speciale testopstelling gemaakt waarbij de warmte uit de motor gesimuleerd kan worden. Bij dit type auto ligt de ECU namelijk op de motor. Bij deze test kwamen we erachter dat er een component in de ECU stuk was wat helaas niet meer te herstellen was. Daarom is ervoor gekozen een nieuwe ECU te monteren. We hebben de informatie uit de oude ECU overgezet naar de nieuwe zodat een dealer bezoek niet meer nodig was. De deed de auto het weer zoals het moest.
Het is waarschijnlijk dat de andere onderdelen die vervangen zijn aan deze auto ook deze oorzaak hadden. Doordat de ECU te warm wordt gaat hij verschillende onderdelen als fout aan geven. Deze zijn vervangen waardoor het weer even goed ging. Daarbij werd er met deze auto maar weinig gereden. Het waren meestal korte stukjes en als het lange stukken waren was de auto zo lang aan het 'rusten' dat de klacht zich niet voordeed.
Afbeelding 1: Bij deze meting is de rode lijn gemeten op de voeding en blauw aan de massa zijde. Er is een verschil tussen voeding en massa. Er wordt op dit moment iets verbruikt. De injector spuit dus in
Dit beeld was te meten op elke injector. Dit is niet het juiste beeld en lijkt alsof de computer de aansturing niet goed kan geven. Nu deed elke injector wel mee maar het beeld wijkt af, de injectoren worden te lang met een te lage spanning aangestuurd het lijkt erop dat de ECU de snelle schakeling niet voor elkaar krijgt door eventueel warmte. De conclusie is dat er een probleem in de ECU zit. Deze hebben wij meegenomen voor reparatie.
Afbeelding 2: De meetkabels zitten nog altijd hetzelfde aangesloten. Te zien is dat het beeld compleet anders is als bij de eerste meting toen de motor goed liep. Deze meting is gedaan aan een van de injectoren die niet inspuit. Dit is te zien omdat hetzelfde beeld zichtbaar is aan beide zijde van het component. Denk hierbij aan een lampje deze brand ook niet als je aan 2 kanten 12 volt zet. Er moet spanningsverschil zijn om te werken.