Mercedes Benz GLC: Storing na storing

Startsituatie

De auto is binnengekomen met een storing op de koplampen. Hij geeft aan in de display dat de dimlichten storing hebben, de hoogteverstelling storing heeft en er branden diverse lampjes.

Aan de buitenzijde is te zien dat het dimlicht aan is, het stadslicht niet, het grootlicht werkt niet en ook het knipperlicht werkt niet aan de rechter kant. Aan de linkerkant werkt alles. Daarnaast blijft het dimlicht aan als de auto van contact wordt gezet.

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen met de klacht te verifiëren. Alles bleek nog exact te zijn zoals de klant het beschreef. Hierna zijn we de auto gaan uitlezen. Er stonden 4 fouten in:

 

  • P124088 CAN-bus heeft storing. Bus OFF
  • B284D71 Stelmotor lichtverdeling heeft storing. Stelelement is geblokkeerd.
  • U016800 Communicatie met elektronisch contactslot heeft storing.
  • U118B00 Communicatie met regeleenheid ''koplampregeling rechts'' heeft storing.

 

Deze fouten stonden allemaal in de linker koplamp. De rechter koplamp konden we niet uitlezen. De fouten die we zien slaan allemaal terug op communicatiefouten. De koplampen moeten met elkaar en de rest van de auto communiceren, lukt dit niet wordt er een fout gezet en gaat de auto in storing. Dit wordt nu gedaan met de rechter koplamp. De rechter koplamp heeft geen communicatie met de rest van de auto. Er is dan geprogrammeerd dat de dimlichten aan gaan zodat er nog veilig kan worden gereden maar de auto gaat in storing. Omdat rechts geen communicatie heeft registreert de linker koplamp dit ook en geeft hij wat foutmeldingen.

 

Omdat we met rechts geen communicatie hebben gaan we deze uitbouwen en eraan meten. Helaas kunnen we ingebouwd niet meten aangezien je geen ruimte hebt. Hiervoor moet een deel van de bumper los. We hebben dit gedaan waarna we zagen dat we een goede voeding en massa hadden op alle punten. Ook de CAN-bus klopt tot de koplamp, deze is hieronder te zien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De berichten komen goed aan bij de koplamp alleen doet deze er niets mee. Dit geeft aan dat het probleem in de koplamp zit.

 

We hebben de koplamp links geprobeerd waarbij de klacht exact gelijk blijft, alleen meeverhuisd naar de linker kant. Daardoor weten we dat het in de koplamp zit. We hebben de koplamp opengemaakt en daar zagen voelde we direct dat het regelapparaat van de koplamp gloeiend heet is. Deze heeft vanbinnen veel schade en is niet meer te repareren. We hebben de koplamp gerepareerd en de regelunits vervangen. Na alles te hebben ingeleerd werkte de koplamp weer zoals het moest maar na een week begon het volgende probleem.

 

Startsituatie

We hebben de auto opgehaald op locatie met de klacht dat de auto niet meer rijbaar is. De klant heeft twee meldingen in het dashboard staan, deze staan hieronder weergegeven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De auto heeft een normaal verleden, er zijn geen schades bekend of andere opvallende zaken en de auto is goed onderhouden. We weten echter niet of de auto ook een verversing heeft gehad van zijn versnellingsbak olie.

 

Start diagnose

Nadat we de auto hebben opgehaald zijn we deze gaan uitlezen. Er stonden 2 fouten in die relevant waren aan de klacht. Deze staan hieronder weergegeven:

 

  • P070200 Regeleenheid ''wisselbak'' heeft storing.
  • P281011 Drukregelventiel 7 heeft een elektrische storing. Er is een kortsluiting naar massa aanwezig.

 

De foutcode van het drukventiel lijkt de oorzaak te zijn van de melding in het display, de foutcode van de regeleenheid is een gevolg hiervan. De foutcode kan een aantal oorzaken hebben, deze staan hieronder vermeld:

 

  • Kapot drukregelventiel
  • Transmissie unit defect
  • Vervuilde olie
  • Vervuild of verstopt filter
  • Defecte transmissie pomp
  • Defect kleppenhuis
  • Connector problemen
  • Bedradingsfout

 

We zijn begonnen met een aantal testen terwijl alles nog aangesloten is. We zien dat de hendel van de versnellingsbak goed werkt en we meten ook een connectie met de versnellingsbak unit. We hebben alles nog even nagemeten wat richting versnellingsbak gaat maar al deze waardes kloppen, we hoeven het probleem niet buiten de versnellingsbak te zoeken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Communicatie op de versnellingsbak unit

 

Hierna zijn we de drukken gaan meten met de testkast, de pomp in de versnellingsbak bouwt druk op, dit sluit eigenlijk vervuilde olie, filter of een defecte pomp uit. Nu we dit weten zijn we de versnellingsbak open gaan maken. De olie is natuurlijk niet meer nieuw, maar ook bij demontage kunnen we vaststellen dat deze niet zwaar vervuild is.

 

We zijn als eerste de solenoïde klepjes/drukregelventielen gaan doormeten. Deze zijn allemaal nog in orde op 2 na. Echter waren dit niet de solenoïde klepjes waar de fout op gezet is. Het probleem zit hem dus in de regelunit. Hierin kunnen we intern ook een open verbinding meten richting de solenoïde klepjes. Deze zal vervangen moeten worden in combinatie met het kleppenhuis aangezien de klepjes niet los te krijgen zijn.

 

De unit is in zijn geheel vervangen inclusief solenoïde kleppen. Omdat er om in te leren 3 software updates nodig waren hebben we deze ook uitgevoerd. Dit zijn de updates in de motorregelunit, de versnellingsbak zelf en de katalysator.

 

Hierna is de versnellingsbak opnieuw gevuld met nieuwe olie en een nieuw filter/carterhuis. De auto schakelt soepel tijdens de proefrit en is in orde bevonden. De eerste 500 km kan het nog voorkomen dat hij eenmaal wat ruwer schakelt, dit komt omdat de bak zelflerend is en in deze 500 kilometer zijn fijn afstelling uitvoert.

 

Helaas kan het wel eens voorkomen dat er meerdere problemen bijna tegelijk aan het licht komen, een lamp en versnellingsbak hebben niets met elkaar te maken dus dit is wat je echt pech mag noemen.