Mercedes Benz CLK200: Slechte motorloop

Startsituatie

De auto is bij ons gebracht met de klacht dat hij af en toe een motorlampje heeft wat aan is. De auto wordt alleen gebruikt bij mooi weer voor vaak ook rustige ritjes en rijdt niet veel kilometers.

Voor de storing zijn de lambdasensor al vervangen, dit heeft niets opgelost. Er is door diverse garages naar het probleem gekeken maar nog geen oplossing gevonden.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen door de auto uit te lezen. Er zitten 6 foutcodes in:

 

  • 2029-001 Automatische aanpassing van mengselvorming aan aanslag rijk (Neiging van motor richting 'mager')
  • 201C-001 Automatische aanpassing van mengselvorming, Mengsel is in deellastbereik te rijk.
  • P0172 OPGESLAGEN 3.201B-001 Overslaande ontstekingen van cilinder
  • P0301 OPGESLAGEN 4.201B-002 Overslaande ontstekingen van cilinder
  • P0303 OPGESLAGEN 5.201B-004 Overslaande ontstekingen van cilinder
  • P0304 OPGESLAGEN 6.201B-008 Overslaande ontstekingen van cilinder

 

We hebben hierna een proefrit met de auto gemaakt. Hierbij hebben we ook de live waardes in de gaten gehouden. We hebben vooral gekeken naar de fuel trim. Deze is tijdens de rit wel goed, hij wordt wel eens wat hoger, boven de 10 procent maar blijft het goed doen. Opvallender is wat we voelen aan de auto. We missen duidelijk vermogen, de auto loopt ook niet zo strak als we zouden verwachten.

 

We hebben als eerste de auto afgerookt. Om te zien of er ergens lekkages zijn in het in of uitlaat circuit. Dit is niet het geval. De auto is overal netjes dicht. Dit kan dus niet de oorzaak zijn. We hebben opnieuw gereden en zijn wat sensoren gaan loggen. Eerste instantie denken we het probleem te zien in de luchtmassameter. We hebben deze gereinigd in de ultrasoon reiniger en zijn opnieuw gaan rijden. Dit maakt geen verschil.

We hebben de injectoren gemeten en zien het op eigenlijk alle injectoren misgaan. Het signaal wijst uit dat deze vervuild zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben ze op de testbank gezet en krijgen daaruit dat alle injectoren vervuild zijn. We hebben ze gereinigd en de onderdelen besteld om ze te reviseren. Daarbij lijkt de storing ook opgelost. Ons advies is om met de auto alleen Euro 98 (E5) te tanken en hem, als hij warm is ook echt goed door te trekken eens in de zoveel tijd.

 

Vervolg diagnose

We hebben de auto teruggekregen met opnieuw een motorstoringslampje aan. Opnieuw stond de volgende foutcode erin:

 

  • 2029-001 Automatische aanpassing van mengselvorming aan aanslag rijk (Neiging van motor richting 'mager')

 

Dit hadden we al met de klant besproken, de auto heeft dan een update nodig. Dit komt vaker voor en hiervoor is een erg grote uitgebreide update nodig. We hebben de update aangezet maar deze breekt constant af. Hij controleert de systemen en breekt hem dan af. We weten echter niet waarom, dit geeft het systeem helaas niet weer.

Volgens de klant is er bij hem niets vervangen of aangepast qua regelapparaten. We hebben eerst los van elk regelapparaat het onderdeelnummer gecheckt, deze kloppen allemaal dus hier kan geen probleem zijn. We hebben hierna de softwareversies gecheckt, hierbij zien we bij de motorcomputer een afwijking. Deze is niet origineel. Het lijkt erop of ze het een en ander aan hebben gepast. We hebben deze origineel gemaakt en hierna hebben we de grote update uitgevoerd.

 

Hierna liep de auto niet lekker. Hij had erg veel cilinderoverslag bij stationair en bijna geen vermogen. We hebben de bougies gecheckt en deze waren ontzettend versleten er hadden twee bougies vochtschade, deze hebben we vervangen en hierbij zagen we ook een vacuümslang welke in erg slechte staat was. Deze slang hebben we ook vervangen om problemen in de toekomst te voorkomen. Hierna liep de auto weer perfect.