Startsituatie

De auto is bij ons gebracht met de klacht dat hij soms niet start op 6 cilinders. De auto doet dit meestal met warme motor maar het is ook al eens voorgekomen met koude motor. Als de motor op dat moment uit en weer aan wordt gezet begint hij wel weer op 6 cilinders te lopen. Het volgende is gedaan:

 

  • 2x bobine vervangen
  • 6x bougie vervangen
  • Injectoren getest
  • Brandstofreiniger toegevoegd
  • Timing visueel gecontroleerd
  • Bobines onderling uitgewisseld

 

Verder is de auto altijd goed onderhouden en wordt er goede kwaliteit brandstof getankt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We hebben de auto eerst warm laten worden en een proefrit gemaakt, dit om het probleem op te roepen. We hebben de auto goed belast omdat dit vaak bij kettingrek of ingesleten tandwielen vaak problemen geeft, dan gaat de auto wat moeilijker stationair lopen.

 

We vinden hem inderdaad wat ruwer lopen, dit doet hij koud echter ook. Hier en daar zet hij wel wat misfires, vooral op cilinder 2 en 4. We hebben de auto hierna uitgelezen:

 

  • U0401 Er zijn nietplausibele gegevens door regeleenheid ''verbrandingsmotor'' ontvangen. OPGESLAGEN FSCU - Control unit'Fuel pump'(N118)
  • 0629 Er is een overslaande ontsteking herkend. OPGESLAGEN ECM Engine Control Module(ME)
  • 0637 Er is een overslaande ontsteking bij cilinder 4 herkend. OPGESLAGEN ECM Engine Control Module(ME)
  • 0746 Mengsel (cilinderbank 1) is te rijk. ACTUEEL en OPGESLAGEN ECM Engine Control Module(ME)
  • 0641 Er is een overslaande ontsteking bij cilinder 3 herkend. OPGESLAGEN ECM Engine Control Module(ME)
  • 0750 Mengsel (cilinderbank 2) is te rijk. ACTUEEL en OPGESLAGEN ECM Engine Control Module(ME)
  • 0063 Stand van uitlaatnokkenas (cilinderbank 2) wijkt af van normwaarde. OPGESLAGEN ECM Engine Control Module(ME)
  • 0275 Stand van inlaatnokkenas (cilinderbank 2) wijkt af van normwaarde. OPGESLAGEN ECM Engine Control Module(ME)
  • 0071 Stelelement ''uitlaatnokkenas'' (cilinderbank 2) heeft een elektrische storing of onderbreking. OPGESLAGEN ECM Engine Control Module(ME)
  • 0283 Stelelement ''inlaatnokkenas'' (cilinderbank 2) heeft een elektrische storing of onderbreking. OPGESLAGEN ECM Engine Control Module(ME)
  • 6265 Een of meer door regeleenheid ''Verbrandingsmotor'' via CANbus verstuurde signalen zijn niet plausibel. OPGESLAGEN ESP - Electronic stability program(N30/4)

 

We hebben de auto binnengezet uitgezet, gestart waarna hij inderdaad op 2 cilinders minder loopt. Er komt geen signaal vanuit de ECU op de bobine. We hebben echter wel het idee dat dit gevolg is maar geen oorzaak. Eenmaal opnieuw gestart liep de auto ‘goed’. We hebben de live waardes gecontroleerd waarbij de long en short term fuel trim opvallen. Deze zitten stationair op -14% dit is veel te veel. Normaal boven de 20 % gaat hij fouten geven op het mengsel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hij geeft ook af en toe misfires. We hebben daarom de kettingrek gemeten met de oscilloscoop.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze heeft een afwijking van 3 graden, dit komt in de praktijk vaak door ingelopen tandwielen of de stellers zijn defect. We hebben deze eerst losgemaakt om deze te reinigen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze zijn wat vies en na het reinigen goed schoon maar er veranderd niets. We verdenken daarom dat het puur in de tandwielen zit.

 

Om dit te controleren gaan we knockdetectie iets ruimer zetten in de ECU. Hierdoor registreert hij deze later en reageert hij er minder fel op. Na deze aanpassing loopt de auto merkbaar beter en komt de fout ook niet meer voor. Zo blijven rijden kan maar op den duur gaan fouten weer voorkomen. Ons advies is kettingset compleet met tandwielen vervangen.

Mercedes Benz C280: Niet op 6