Start situatie

De auto is gekocht door een handelaar, deze moest de auto op gaan halen in België. Op weg naar huis begonnen de problemen met een motorstoringslampje en begon de auto slechter te lopen. Tijdens het uitlezen kwam de storing naar voren dat de auto op meerdere cilinders vonk overslag had geregistreerd. Om het probleem te tackelen was er voor gekozen om bij deze auto de bobines en bougies te vervangen. Tijdens het vervangen van de bougies bleek dat deze er nogal zwart uitzagen. Geen hele duidelijke oorzaak voor de donkere bougies maar de auto liep daarna al een stukje beter, maar nog niet helemaal zoals het moet. Omdat de auto inmiddels verkocht was aan een andere handelaar en er nog geen duidelijke oorzaak was gevonden voor het slechte lopen, is het advies gegeven een stuk met de auto te gaan rijden. De klant moest naar München en heeft de auto meegenomen. Tijdens de heenreis begon de auto al steeds slechter te lopen wat vooral merkbaar was met stationair lopen. Op de terugreis is er na 80 km gestopt omdat er niet meer met de auto te rijden was. Het viel vooral op dat hij onregelmatig aan het ontsteken was. De auto is teruggekomen bij het garage bedrijf voor verdere diagnose.

 

Hier werd duidelijk dat deze auto in een batch valt van auto’s die een ‘zachte’ balans as hebben. Gekeken is of de motor op tijd stond omdat dit het gevolg is van de zachte balans as, dit was het geval.

 

Omdat de oorzaak nog niet was gevonden is er iemand geroepen voor de diagnose, deze persoon heeft niet kunnen vinden wat het probleem was. Wel heeft deze het motorregelapparaat geüpdatet tot de laatste versie. Er is ook nog geprobeerd de motor te laten lopen met geüpdate nokkenassensoren maar dit had geen invloed.

Via Jifeline is er vastgesteld dat de inlaat druk nogal wisselt, met remreiniger was te merken dat als er links op de inlaat gespoten werd(bestuurders kant) de motor hier op reageerde. Na het vervangen van de inlaatspruitstukpakkingen en carterventilatie is dit weg maar het probleem nog niet. Hierop werd de hulp van De Multimeter er bij gehaald.

 

Start diagnose

Om de diagnose vanaf nul te beginnen zijn wij begonnen met uitlezen. Er was te zien dat er verschillende storingen inzaten die te maken hadden met vonkoverslag. Zo zat er een algemene vonkoverslag foutcode in, maar ook een vonkoverslag herkend op cilinder 4, 5 en 6. Deze cilinders zitten allemaal op de rechter bank (bijrijders zijde). Omdat de auto nog niet gelopen had is deze gestart met live data aan. Op het moment liep de auto niet erg verkeerd, een beetje rommelig stationair maar niet extreem slecht. Wel was meteen zichtbaar dat de inlaatspruitstuk druk veel te hoog lag, deze moet een vacuüm hebben maar lag aan de hoge kant. Als het toerental verhoogt werd kwam de gemeten waarde alleen maar verder weg te liggen van de gewenste waarde. 

Hierop zijn we het inlaat spruitstuk opnieuw gaan controleren op lekkage, aan de rechter zijde was een duidelijke lekkage zichbaar. Om deze op te sporen is er voor gekozen de inlaat te verwijderen. Na het verwijderen was niet duidelijk een lekkage te zien of was te zien dat de inlaatpakkingen verkeerd lagen, wel viel op dat de inlaat uit 2 delen lijkt te bestaan maar niet uit elkaar te halen is. 

 

Na de inlaat goed gecontroleerd te hebben bleek dat deze niet lekte. De inlaat is getest met rook en er ontsnapte nergens rook. Omdat dit het probleem niet was is de inlaat weer terug gebouwd met nieuwe pakkingen. 

Hierna was het probleem was wel verranderd. Waar de motor voor het vervangen van de inlaat nog erg rommelig ging lopen als deze op tempratuur was blijft hij nu goed lopen. Het probleem is dat de motor, bij lang stationair lopen af en toe even inzakt in toeren. In de meeste gevallen kan hij de motorloop nog ‘redden’ maar soms valt hij hierop uit.

Omdat het onduidelijk was waar het probleem lag hebben we een aantal zaken getest. Hierbij hebben we:

  • Compressie gecontroleerd
  • Injectoren gecontroleerd
  • Aansturing injectoren gecontroleerd
  • Nokkenasversteller gecontroleerd
  • Nokkenassenoren gecontroleerd
  • Vacuüm pomp en traject gecontroleerd

Daarnaast zijn tijdens de motorloop een aantal sensoren in de gaten gehouden en het volgende gebeurt op het moment dat de motor lijkt af te gaan slaan. Kort voordat het gebeurt loopt de inlaat druk op, deze gaat van 400 millibar naar 600 millibar. Als dit gebeurt reageert de motor hierop door zijn nokkenassen verstellen en zijn inspuit en ontstekingsmoment te veranderen. Hiermee blijft hij meestal lopen maar soms valt hij hier op uit.

Opvallend is dat de reden onduidelijk is waarom de inlaatdruk oploopt en richting buitenluchtdruk gaat.

 

Via de Mercedes documentatie was dit probleem niet op te lossen. Tips van andere waren niet van toepassing op dit voertuig dus hebben we zelf het een en ander op een rijtje gezet om weer overzicht te krijgen in de war van informatie die er op dit moment was. Toen alles eenmaal op het rijtje stond bleven er 2 dingen over die we nog niet hadden bekeken.

  • De klopsensor, door een kapotte klopsensor of een te gevoelige klopsensor gaat de motor het ontstekingstijdstip bijstellen op het moment dat deze lijkt te gaan kloppen. De motor was dit eigenlijk niet aan het doen dus heeft hij nu eigenlijk niet genoeg pit om aan de gang te blijven. Dit zorgt er voor dat de gasklep moet openen om de motor aan de gang te houden wat weer resulteert in een te hoge inlaatspruitstuk druk.
  • De luchtmassameter, deze meet de hoeveelheid lucht die de motor ingaat. Als deze minder lucht meet als dat er daadwerkelijk doorheen komt is er meer lucht als gedacht aanwezig in het inlaatspruitstuk. Hierdoor is er een te hoge inlaatspruitstuk druk. Op een gegeven moment wordt deze te hoog waardoor de motor moet ingrijpen om niet te stikken.

Tijdens het meten bleek de klopsensor correct zijn werk te doen. Deze reageerde niet eerder als verwacht en zat ook juist gemonteerd. De kans dat deze voor problemen zorgt lijkt erg klein.

Hierna zijn we verder gegaan met het meten van de luchtmassameter. Omdat deze niet los uit te lezen was in de live data hebben we deze met de oscilloscoop doorgemeten. De slagen van de motor waren duidelijk zichtbaar in de sensor maar om zeker te zijn heb ik deze losgekoppeld. Met losgekoppelde luchtmassameter blijft een motor lopen maar vervangt hij het live signaal van de luchtmassameter door een berekende waarde. Deze berekend hij door de gasklepstand en de inlaat druk te meten. Met de stekker los blijft de motor veel mooier lopen en zakt hij ook niet meer in toeren weg.

Het probleem zit in de luchtmassa meter. Na het loshalen bleek dat er ooit een imitatie luchtmassameter gemonteerd is geweest. Er wordt er een nieuwe originele luchtmassameter gemonteerd en de problemen zijn weg. Dit bewijst opnieuw dat universele onderdelen vaak voor problemen zorgen, wij van De Multimeter werken daarom alleen met originele onderdelen. 

Mercedes-Benz 350 CGI: Uitvallen...