Startsituatie
De klant omschreef het probleem als volgt:
Zoals aangegeven zien we steeds meer Cup Mazda’s in noodloop gaan.
Een voorbeeld:
Afgelopen dinsdag waren we in onze werkplaats bezig. Er stond een auto met een platte batterij en de Mazda werd er even bij gezet om de accu op te laden via twee laadkabels. Melding na een van onze monteurs en bijgaand de foto met de foutcode.
Quote:
“Mazda stond een half uur te draaien stationair. Startkabels zaten wel verbonden aan de sm maar die was op dat moment niet gestart. Mazda schoot in noodloop en bij het uitzetten hoor je dat de nokkenas m niet goed uitdraaide. Daarna heb ik m weer gestart, liep nog niet goed en geeft deze melding, zie twee foto’s 1 en 2 “
Bijgaand een ander rapport van de dataspecialist met een analyse. In de Mazda’s zit een datalogger die ook gegevens van de bus af haalt, dit is eigenlijk bedoeld om de manier van rijden van de coureur na te gaan maar we kunnen er ook andere data uit trekken.
Na de gebeurtenis van afgelopen dinsdag bedacht ik me het volgende. Mijn vrouw rijdt in een Mini Cooper S (1ste model) de laatste tijd ging de Mini regelmatig in noodloop, ze kon max 40km/uur rijden. Als ik dan startte en wegreed, niets aan de hand. Nu rijd ik wat sneller dan zij. Uiteindelijk auto weggebracht en de distributieketting bleek opgerekt, vervangen en de Mini rijdt weer als een zonnetje.
De problemen met de Mazda’s rijden ook te ontstaan als iemand of rustig rijdt naar de startopstelling of bij een safetycar. Ook bij het rijden op de paddock komt het voor. We weten ook dat de ECU er een hekel aan heeft tijdens de opwarmronde constant te remmen, te slingeren en tegelijk gast te geven om de banden en de remmen op te warmen.
We rijden u 4 jaar met de Mazda’s, (ND 184 PK, 2.0 liter) Nog nooit een motor in de hele Cup gewisseld maar de auto’s worden “goed gebruikt” 60% vol gas en te vroeg terugschakelen gebeurt nogal eens met toerentallen tot 9300 RPM. De motor kan het aan maar het zou kunnen zijn dat de distributieriem te ver oprekt.
Er zijn teams die al allerlei onderdelen hebben gewisseld, de auto die nu bij ons staat.
Mail eigenaar:
Over de jaren heen zijn wij vele malen met de onverklaarbare noodloop problemen geconfronteerd, er is door diverse dealers alles aan gedaan/getracht om dit probleem op te lossen zoals:
Een andere auto, heeft identieke problemen, bij het uitlezen van de data blijken beide auto’s identieke foutcodes te hebben.
We proberen dus voor het komende seizoen een oplossing te vinden want er zijn een aantal auto’s die dezelfde problemen hebben.
We gaan met de auto testen op het circuit van Assen om zaterdag 10 december, we hebben een paar zaken aangepast en daar willen we ook mee testen, o.a. de start stop systeem wat er nog in zit geheel verwijderd. Distributie hebben we nog niet gecontroleerd.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen door de auto uit te lezen. De auto staat vol met foutcodes. Dit komt vooral doordat er diverse onderdelen verwijderd zijn maar nooit zijn uitgecodeerd. We zijn daarom begonnen met de codering te checken. Wat we als eerste zien is dat de Accu in de software een 70AH is en in de praktijk is dit een 45AH. Hierdoor blijft de auto laden aangezien zijn verwachte accucapaciteit hoger is dan de werkelijke. Hierdoor overlaad hij hem en zou hij in noodloop kunnen komen.
Dit kunnen we niet direct aanpassen maar we gaan dit in de software aanpassen. Wat we wel direct gaan doen is een aanpassing doen aan systemen buiten het motormanagement om systeem die niet meer aanwezig zijn en/of niet meer worden gebruikt om te coderen. Zo zijn er minder foutcodes over en minder lampjes in het dashboard die knipperen.
Een deel van de aanpassing die we hebben gedaan.
Daarnaast hebben we de rijhulpsystemen uitgezet. We merkten later bij de testdag op dat het i-Eloop lampje brandde. Deze coderen we later ook nog uit dat dit lampje ook uitblijft.
We hebben de software uit de ECU gehaald maar komen er later achter dat deze software beschadigd is. We krijgen de goede informatie er niet uit. Daarom zijn we teruggekomen om de ECU mee te nemen.
We hebben wat aanpassingen gedaan in de software. Zo hebben we diverse foutcodes uitgeschreven die bijvoorbeeld gerelateerd zijn aan het airco systeem. Deze gaven fouten aangezien het airco systeem uit is gebouwd. Daarnaast hebben we de nokkenasregeling wat ruimer gezet. Ook hebben we het bereik van de ION-sensor ruimer gezet. We hebben een deel van de noodloop uitgezet. Dit doen we omdat we niet alle keren dat hij op noodloop gaat uit willen hebben. Soms is het ook goed voor de motor. Dit willen we voor nu nog beschermen en actief laten. Ook om de oorzaak van de noodloop te vinden.
Testdag
Bij de testdag begon de auto na 2 rondes rommelig stationair te lopen. 3 rondes verder kwam er noodloop. We hebben gehoord hoe hij loopt en zijn daaropvolgend de kettingtiming gaan controleren.
De uitlaat nokkenas komt 8,5 ms te laat. De ketting heeft wat rek, niet meer als je zou mogen verwachten voor een auto die op deze manier gebruikt wordt. De uitlaatnokkenassteller, een op oliedruk geregelde steller, is defect deze staat klem op zijn uiterste stand. Deze moet vervangen worden.
Hierna gaan we in overleg de software aanpassen om noodloop ook hierop uit te zetten maar ervoor te zorgen dat er wel een lampje gaat knipperen mocht het voorkomen. Het is dan de keuze van de klant om wel of niet door te rijden. De auto zal dan blijven rijden maar wat vreemd reageren op het gas.
Ketting vervangen
We gaan vanaf dit moment verder met de 2de auto. De auto is bij ons gebracht voor de reparatie. De ketting lag inderdaad erg slap. De volgende delen zijn vervangen:
Ook is er een chiptuning uitgevoerd en hebben we diverse noodloop momenten uitgezet of de waardes daarvan ruimer gezet.
Bij het warm draaien viel al op dat de auto veel mooier loopt als hij ooit heeft gedaan. Verwacht was dat de problemen opgelost waren.
Testdag
Tijdens de testdag viel de eerste auto naar ongeveer 1,5 uur gedraaid te hebben in noodloop. Er stonden geen duidelijke foutcodes in en we kregen hem ook niet gewist. De auto bleef eigenlijk de complete dag in noodloop staan.
Kort hierna schoot ook de andere auto in noodloop. Er zaten afwisselend twee foutcodes in. Beide sloegen op de gasklep. De ene was dat er een onaannemelijk signaal was van de gasklep, de andere was dat de gasklep en gaspedaal niet in lijn waren. Dit bleef zich een aantal keer herhalen. Soms al bij opstarten en andere keren na een paar meter te hebben gereden.
Hierna hebben we de Oscilloscoop op de gasklep aangesloten en zijn we opnieuw gaan rijden. Ook hebben we de live waardes bekeken met de testapparatuur via de OBD.
Zo hebben we eigenlijk de gehele middag probleemloos gereden. Op het laatste moment hebben we de OBD-poort verwijderd en de AIM terug gemonteerd. Dit omdat de teller ook gebruik maakt van het CAN-bus netwerk.
Vervolg diagnose
We zijn aan de slag gegaan en eigenlijk eerst begonnen met gedemonteerde punten van de kabelboom te controleren. Omdat er veel verwijderd is ligt er veel bloot aan de kabelboom. Al deze punten blijken echter in orde te zijn.
Daarom zijn we verdergegaan bij de gasklep. Hier vonden we snel een probleem. Als we de kabel vastpakken en deze bewegen stottert de motor. Als we dit een aantal keer na elkaar laten gebeuren gaat de motor ook op noodloop. We hebben de kabelboom opengemaakt om de kabel te controleren. Deze is helemaal in orde. Omdat we nu ook per kabel kunnen bewegen zien we dat het probleem zit op een van de twee sensor kabels van de gasklep. De stekker maakt slecht contact maar ook de kabel hiervan is bijna door. Als we er een keer kracht op zetten breken we deze kabel ook makkelijk doormidden.
Het probleem zit hem in de stekker. Deze moet vervangen worden. Hiervoor zoeken we nu een oplossing.
Na vervangen stekker
We hebben de juiste pinnetjes niet kunnen vinden. We hebben daarom pinnetjes gebruikt die er ook in passen maar niet volledig klemmen in de stekker, wel om de gasklep. De juiste zijn besteld en zijn onderweg. Dit monteren we zodra hij binnen is en de auto weer in Nederland is. Daarnaast hebben we de kabels van de stekker met een 10 cm verlengd, dit omdat hij dan minder onder spanning staat.
We hebben hierna ook gekeken naar de storing van het remlampje, aangezien er nu toch nog veel van de kabelboom open lag. We hebben gekeken welke componenten dit lampje allemaal aan kunnen maken en zijn deze gaan controleren. Als we de stekker bewegen van de niveausensor in het remvloeistof reservoir dan gaat het lampje aan en uit. Hiervan zijn waarschijnlijk ook de stekkerpinnen te ruim geworden. We hebben de stekker compleet vervangen waarna we het lampje niet meer aankrijgen.
We hebben ook wat coderingen aangepast zodat als het goed is geen lampjes meer aangaan tijdens het rijden.