Mazda 3: Valse melding

Startsituatie

Deze auto is bij het bedrijf terecht gekomen met een lichte schade op de linker achterbumper. Daar had hij wat schaafschade welke gerepareerd is door het bedrijf. Nadat deze schade gerepareerd was, waarbij ook de radars gedemonteerd moeten worden omdat deze in de achterbumper verwerkt zitten, moest het ADAS-systeem opnieuw gekalibreerd worden. Dit werkte alleen niet. De stappen werden afgebroken.

 

Het wordt vaak vergeten als er delen van het ADAS-systeem gedemonteerd worden dat hij ten alle tijden opnieuw moet worden gekalibreerd. Een niet gekalibreerd systeem kan reageren op auto’s of objecten die niet van hem van toepassing zijn, zoals een paaltje wat langs de weg staat of een auto die passeert. Als hij denkt dat dit object in zijn rijbaan zit kan hij ineens gaan remmen wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Dit wordt in de praktijk echter nog vaak vergeten. Als hij geen waarschuwingslampjes geeft zal hij wel in orde zijn wordt vaak gedacht.

 

Bij demontage van delen van het ADAS-systeem moet er altijd gekalibreerd worden. Voor de verzekering is er ook een kalibratierapport nodig, mocht er iets gebeuren met de auto na een reparatie wat te herleiden is naar het ADAS-systeem en er is geen rapport beschikbaar zal de verzekering hier niet mee akkoord gaan.

 

Start diagnose

We zijn begonnen met de klacht te verifiëren, en inderdaad, als we rijden met de auto branden beide lampjes van het ADAS-systeem en dat er geen automatisch remmen beschikbaar is. In het display staat de melding dat de Front Sensing Camera aan het kalibreren is. We hebben hierna de auto uitgelezen, daarbij vonden we een fout. Dit is de volgende fout:

 

  • B14F0 - 76 Foward Sensing Camera - Incorrect installation position

 

Dit lijkt dus los te staan van de schade die de auto heeft gehad, deze zat namelijk op de linker achter hoek van de auto, maar de foutcode gaat over de camera welke achter de voorruit zit.

 

We zijn eerst maar begonnen de gerepareerde hoek te controleren. Op een stekker die niet vastgeklikt zat in de vergrendeling na zagen we geen opvallende dingen. De stekker maakte wel contact maar zat niet in zijn borging, dus dit kan niet het probleem veroorzaken. We zijn daarom gestart met de procedure opnieuw uit te voeren van het richten van de ADAS. We beginnen echter met een visuele controle van de rest van het systeem  

We hebben de voorruit gecontroleerd en vonden daar een kleine beschadiging bij de camera. We hebben hem goed schoongemaakt en met staalwol (Grade 0000) de beschadiging eruit gehaald. Hierna hebben we hem gepolijst en statisch (met een afstelbord) gekalibreerd. Dit is gelukt en we hebben daarna op de weg alle functies getest, ook de parkeersensoren en de radars. Alles werkte weer zoals het moest.

 

Vervolg diagnose

We hebben in de tussentijd wat filmpjes van de klant ontvangen waarin duidelijk te zien is wat er gebeurt, de auto heeft nog een klacht. De klant rijdt op een weg waar niemand is en ineens krijgt hij meldingen in zijn spiegel over gevaar. Of hij wordt links ingehaald en krijgt rechts de melding en dit ook andersom. Dit kan een keer voorkomen maar het komt bij deze auto heel erg vaak voor. Daarnaast geeft de auto ook wel eens een foutmelding waarbij hij het systeem, de achterste radars, uitschakelt. Hij heeft ook meerdere keren op dezelfde plek gereden en het is niet dat hij het op een en dezelfde plek altijd doet. Het kan namelijk zijn dat er veel magnetisme op een plek is, als er veel kabels onder de grond lopen zal daar een hoog magnetisch veld zijn. Er zijn plekken in Nederland waar bijna elke auto een valse melding geeft omdat er dit soort zaken aan de hand zijn. Doordat we gericht vragen kunnen we dit soort problemen uitsluiten, het zou jammer zijn als een klant voor niets bij ons komt.

 

We zijn de auto eerst gaan uitlezen, er stond een code in dat de hoek rechts niet bepaald kon worden en deze radar af was gesloten. Deze foutcode was al ouder en was 150 km geleden een keer voorgekomen. Voor nu zijn we met de ADAS-apparatuur aan de slag gegaan en hebben we hem nogmaals afgesteld. Het afstellen werkt goed en we kunnen alles netjes binnen de waardes krijgen. Ook de achterste radars. Deze stel je niet af maar je leert de waarde aan. Door een dopplerapparaat op een bepaalde hoek neer te zetten bepaald de radar doormiddel van het signaal de hoek waarin hij staat en slaat deze waarde op. We zijn hierna gaan rijden met de auto en merken dat de klacht zich opnieuw voordoet. Vooral dat hij het aan de verkeerde kant aangeeft.

We hebben de oscilloscoop aan de radars gehangen en zijn hiermee gaan rijden. We kunnen geen signaal vinden wat afwijkt en zien dat de spanning, massa en CAN-bus onderling en met de rest van de auto’s in orde blijft. Links zit de master unit van de radar en rechts de slave. Rechts communiceert met links en links met de rest van de auto. Het werkelijke radarsignaal kunnen we niet meten maar de rest blijft in orde ook tijdens ‘storing’.

 

Nu blijft er eigenlijk alleen een kapotte radar over, echter kunnen we dit niet rijmen met wat we zien. Dan verwachten we een harde fout die er altijd is, dat we hem ook niet kunnen afstellen zodat we weten dat de radarfunctie het niet doet. Bij deze auto is het af en toe en dan blijft hij ook meten kunnen we zien met de testkast. Omdat we de onderdeelnummer willen controleren, er is namelijk een update op gekomen met nieuwe radars omdat ze soms vage problemen geven, kwamen we een foto tegen op google. Daarbij zagen we dat de radars andersom gemonteerd waren. Een telefoontje met Mazda leverde hetzelfde op, daar hadden ze een soortgelijke staan en die gaven ook aan dat de radars andersom moeten. Na deze andersom te hebben gemonteerd en afgesteld zijn we opnieuw gaan rijden. De problemen zijn nu opgelost.

 

De reden dat we ze verkeerd om wel kunnen afstellen is omdat ze nog steeds iets meten. Ze meten dan misschien niet het juiste maar ze meten wel een waarde. Deze waarde slaan ze dan op als juist. Het systeem is daarom ook compleet afhankelijk van degene die het afstelt. Dit moet juist gebeuren.

Staat los van de storing, maar een mooi stuk techniek de SKYACTIV-X motor.