Startsituatie

De auto heeft recent een reparatie aan de ECU gehad. Hierna heeft hij nog een tijdje goed gelopen maar daarna wil hij niet meer aanslaan. Er zijn al een aantal zakengedaan/vervangen:

 

  • Brandstofpomp gerepareerd
  • Startcircuit gerepareerd

 

Er is gekeken en bij de hogedruk pomp komt er brandstof. Er worden geen foutcodes gezet. De enige twee foutcodes die in het verleden gezet zijn, zijn de volgende foutcodes: P0123, P2135.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn begonnen met de klacht te verifiëren. De auto gaat inderdaad rond maar slaat niet aan. Hierna hebben we hem uitgelezen en zitten er een foutcodes in:

 

  • B2799 engine immobiliser system

 

We hebben de sleutelcode opnieuw uitgelezen en terug in de immobiliser geschreven. Hierna verdwijnt de foutcode en kan er ook met de andere sleutel gestart worden. De auto start echter nog niet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We zijn daarom verder gaan kijken. Eerst of dat we een vonk hebben. Het signaal van de vonk klopt, dit is op beide banken aanwezig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De vonk klopt dus, hij krijgt ook lucht en hierna hebben we het krukassignaal gemeten. Ook deze is in orde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hierna hebben we het injectiesignaal gemeten. Deze is niet aanwezig. Op alle cilinders hebben we geen aansturing voor de inspuiting. Omdat we geen signaal hadden hebben we eerst gekeken of er wel brandstofdruk is. Op de rail hebben we geen brandstofdruk.

 

Daarom hebben we de pomp in de tank gecontroleerd, ook al is deze nieuw is dit het meest waarschijnlijke omdat we nergens brandstofdruk hebben. Het pompje los werkt goed, maar eenmaal gemonteerd in de complete tank unit en daarbij aangestuurd komt de brandstof er aan alle kanten uitgespoten. De tankunit zelf is defect. Deze moet vervangen worden, hierna werkt de auto weer zoals het moet.

 

Lexus GS300: Niet aanslaan