Startsituatie
Deze Kia is bij ons terecht gekomen via een garage, omdat hij niet start en als hij start snel weer uitvalt. De garage heeft de auto opgesleept en uitgelezen. Ze hebben een fout uitgelezen op verschillende sensoren in de auto. Welke dit exact waren weten we niet. Wij gaan dit onderzoeken waarom hij niet start en waarom hij uitvalt als hij wel start.
Voor op de bumper is te zien dat er zand onderaan zit, er zou in de berm zijn gereden. Wij nemen dit ook mee in onze diagnose, wellicht is hierdoor iets geraakt.
Start diagnose
We hebben de auto opgehaald op locatie. De auto deed het niet, echter toen we weer terug waren in de werkplaats konden we hem zo van de kar afrijden. We hebben de auto als eerste uitgelezen en deze gaf geen foutcodes aan. Doordat er in de berm is gereden hebben we even nagelopen of er iets geraakt was, dit is niet het geval. Wel is de auto erg smerig van de onderkant. Vervolgens zijn we gaan kijken naar wat waardes, hier zagen we niks geks tussen staan.
Omdat we aan de live waardes niets geks konden zien zijn we gaan meten op de auto. We gaan eerst de basis kijken, heeft de auto een vonk, krijgt hij brandstof en krijgt hij lucht. Lucht was al snel duidelijk, dat krijgt hij. Hij zuigt lucht aan bij het luchtfilter dus dat zit goed. Hierna zijn we gaan meten aan de injectoren en tegelijk de brandstofdruk. De brandstofdruk is 7 bar, wat prima is voor een lagedruk systeem tijdens starten. Ook wordt de injector aangestuurd, ook dit lijkt goed te gaan. We zien aan de drukmeting dat de druk varieert tijdens starten wat betekend dat hij ook in de cilinderruimte komt. Of de hoeveelheid klopt weten we echter nog niet.
Hierna zijn we de signalen van de bobines gaan meten, zoals hieronder te zien is. De gele lijn heeft geen vonk in de afbeelding linksonder.
Rechtsonder is op de rode lijn wel een goede vonk te zien, en dit is hetzelfde bij de blauwe en groene lijn. Dus op 1 cilinder is de vonk niet altijd goed aanwezig. Dit kan echter ook gevolg zijn wat waarschijnlijker is. Aangezien hij wel zou moeten lopen als hij op een cilinder niet (goed) vonkt.
Hierna hebben we de stekker van de MAP-sensor losgekoppeld, toen startte hij wel weer. Maar ook dan valt hij na een tijdje uit, we hebben ook hiervan het signaal gemeten. Dit is hieronder te zien, maar we krijgen geen signaal van de MAP-sensor. De MAP-sensor zit samen met de luchttemperatuursensor, hiervan zijn we ook de spanningen gaan meten. Deze sensoren werken op 5V, maar op de kabel van de luchttemperatuur sensor en op de kabel van de MAP-sensor krijgen we niet de 5V te zien.
Linksonder is het signaal gemeten op de ECU en op de MAP-sensor, hierop meten we allebei 4V. Dit is dus niet de 5V die we moeten halen. Op de afbeelding rechtsonder is de spanning van de luchttemperatuursensor te zien, deze zijn op de ECU en op de luchttemperatuursensor beide nog geen 2V. Na de tweede keer dit gemeten te hebben was de spanning zelfs 0V.
We hebben nog wat stekkers van andere sensoren losgekoppeld, om te zien of dan de 5V terugkomt. Ook dit geeft verder geen veranderingen. Ook op deze sensoren die er zitten meten we 0V, dit is dus ook te verkeerd. Dit komt omdat de 5V vaak gedeeld wordt. Er zit een 5 volt circuit in de auto en die wordt opgedeeld per sensor. Het kan zijn dat er een slechte sensor tussen zit die het hele 5V systeem kortsluit. Als we deze dan los zouden pakken dan herstelt het 5V systeem zich weer. Dit was echter niet het geval waarmee we kunnen vaststellen dat het probleem zich in de ECU moet bevinden. Deze zal dus vervangen en opnieuw ingeleerd moeten worden om het probleem te verhelpen
Controle
Na het vervangen van de ECU deed de auto weer wat hij moet doen. We konden weer rijden en alle functies werkte zoals deze het moeten doen