Kia Rio: Roeten

Startsituatie

Deze auto is bij ons terechtgekomen met een aantal storingen, er is al het een en ander eraan gedaan. Maar allemaal zonder verschil. De auto heeft een hele tijd geleden een motorstoringsmelding gekregen. Er is een tijd doorgereden met de motorstoringslamp aan, de fouten die erin stonden waren P2002 en P2454. Deze hebben beide te maken met het roetfilter, zo is er een slang vervangen van het de verschildruksensor omdat deze beschadigd was en ook een after-market sensor gemonteerd. Daarna is ook de temperatuursensor voor het roetfilter vervangen.

 

Hierna roetfilter proberen te regenereren, maar ook dit zonder resultaat. Dus hebben ze het roetfilter weggebracht voor reiniging, echter ging dit niet meer en is er een nieuw binnenwerk gemonteerd.

 

Na dit allemaal blijft de auto storingen geven, verschillende signalen waarbij er een fout in het signaal te vinden is. In overleg is er ook een gebruikte ECU gemonteerd wat geen verschil maakte en een nieuwe originele verschildruksensor gemonteerd. De bekabeling en ook de slangen zijn gecontroleerd maar de auto blijft problemen hebben. Naast de storingen loopt ook de auto niet netjes. Wij gaan diagnose stellen waarom deze fouten erin blijven staan en waarom de auto slecht loopt.

 


Start diagnose

We zijn begonnen met het uitlezen van de auto, er brandt inderdaad het motorlampje en de auto loopt niet zo mooi. De foutcodes die aanwezig zijn duiden veelal op dat er ergens een signaal wegvalt. Ons vermoeden dat er in het 5V circuit ergens iets fout gaat, dat een component of in de bekabeling de 5V naar beneden haalt. De fouten staan hieronder:

 

  • P0532 A/C Refrigerant Pressure Sensor 'A' Circuit Low Input
  • P0069 Manifold Absolute PressureBarometric Pressure Correlation
  • P0557 Brake Booster Pressure Sensor Circuit Low
  • P2002 Diesel Particulate Filter Efficiency Below Threshold (Bank1)
  • P0643 Sensor Reference Voltage 'A' Circuit High

 

Als eerste hebben we gekeken of de turbo in orde is en geen speling is, dit is allemaal goed. Hierna hebben we gekeken of de inlaat vervuild is, al snel werd duidelijk dat dit het geval is. Er is heel veel roetaanslag aan de binnenkant van de inlaat. Dit is hieronder op de foto’s te zien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



De roet in de inlaat. Ontzettend veel roet aanwezig. Deze motoren staan er ook om bekend dat de verstuivers kapotgaan waardoor hij erg veel roet uit gaat stoten. Dat lijkt hier ook aan de hand te zijn.

 

Hierna zijn we signalen gaan meten op de verschildruksensor en op de leiding van de airco, deze beide geven een foutcode aan. We hebben eerst de 5V gemeten van de sensoren, deze was niet helemaal goed. Er was maar 2,5V gemeten op de draden bij allebei de sensoren, dit moet eigenlijk 5V zijn. Hierna hebben we opnieuw een meting gedaan met de stekker los van de verschildruksensor, hierna springt het signaal direct naar 5V. De verschildruksensor zal dus defect zijn, toevallig lag er in de auto nog een andere. Deze hebben we gemonteerd en hierna blijft het signaal goed. Ook nu zijn de foutcodes weg, alleen loopt hij nog niet helemaal goed.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De meting aan het 5V voedingssysteem bij alle sensoren aangesloten, deze is dan 2,5V. Na de ‘nieuwe’ verschildruksensor te hebben gemonteerd springt deze naar 5V.

Om de auto weer netjes te laten lopen zal de inlaat goed gereinigd moeten worden zodat de roetaanslag weg is, maar ook de injectoren moeten vervangen worden. Doordat de injectoren slecht zijn raakt de inlaat ook weer vol met roetaanslag. Naast de inlaat die gereinigd moet worden moet ook de intercooler gereinigd worden. Alles zit bij deze auto vol met roet op dit moment.

 

Oplossing

We hebben de inlaat netjes gereinigd. Om hem helemaal schoon te krijgen moesten sommige delen meerdere keren in de ultrasoon reiniger. Nadat alles netjes schoon was hebben we de gehele inlaat met nieuwe pakkingen terug gemonteerd en nieuwe verstuivers gemonteerd. 

 

De motor liep hierna weer netjes en hij had ook merkbaar meer vermogen. Wat echter ook opviel was dat er 25 gr roet in het roetfilter zat. Dit komt natuurlijk omdat de auto nog lange tijd slecht heeft gelopen. We konden hem niet met de tester regeneren aangezien het te veel was de tester kan het maar tot 18 gr. We zijn met de auto gaan rijden en hebben gehoopt dat hij het zelf al wat naar beneden kon krijgen waarna het met de tester wel zou lukken. Dit is mogelijk omdat de auto nu beter loopt.

 

In de praktijk lukte dit echter niet en we kregen ook foutmeldingen dat het roetgehalte te hoog was. De enige optie is het roetfilter opnieuw te laten reinigen of hem leeghalen en uitschrijven. Na reiniging liep de auto perfect en foutloos.