Jeep Grand Cherokee: Geen beweging

Startsituatie

De auto is gebracht bij het bedrijf met de klacht dat de auto niet start. De auto heeft bij het bedrijf direct een nieuwe startmotor gekregen, echter loste dit niet het probleem op. Nadat deze gemonteerd was kwam er nog een probleem aan het licht, de auto wou niet meer in zijn neutraal schakelen. Er is een hoop losgemaakt bij de versnellingspook om het probleem te vinden echter was er nog niets gevonden.

 

Aan ons is gevraagd om diagnose te stellen, echter zullen we de auto eerst moeten ophalen.

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen met de auto op te halen. Er zit een vrij schakeling in voor de automaat bak welke we hebben toegepast om de auto op de aanhanger te krijgen. Nadat de auto bij ons stond zijn we eerst de auto gaan uitlezen. Er zaten diverse foutcodes in die te maken hadden met de versnellingsbak.

 

  • P1B1300 Park-By-Wire - Unintended Out Of Park Position
  • B212D13 Ignition Run Only Input-Circuit Open 
  • P1C8614 PRNDL Display-Circuit Short To Ground Or Open
  • C212A16 System Voltage-Circuit Voltage Below Threshold Stored

 

De onderste foutcode is te verwaarlozen, deze lijkt te komen omdat er eens te lang is doorgestart en de spanning te laag is geweest. Ook de tweede kunnen we nog niet direct thuisbrengen aangezien de motor helemaal niet rondgaat. Zou hij wel rondgaan maar niet aanslaan dan zouden we kunnen verklaren dat hij deze fout geeft maar dit is nu niet het geval. We gaan ons dus eerst richten op de 1ste en 3de foutcode. Deze lijken ook met elkaar te maken te hebben. De bovenste zegt dat de auto in park staat maar niet bedoeld uit die positie is gekomen. De derde foutcode zegt dat het circuit van de versnellingselectiepook niet in orde is. Deze foutcodes zouden dus ook iets met elkaar te maken kunnen hebben. Om zeker te zijn dat het niet kan liggen aan het vrij schakelen van de automaat wat wij gedaan hebben voor verplaatsen hebben we de foutcodes nog eens verwijderd maar deze komen direct terug.

 

Aangezien er al veel losligt kunnen we makkelijk meten aan de versnellingselectiepook. Deze heeft 2 voedingen, een massa en CAN-bus communicatie waarmee hij communiceert met onder andere het instrumentenpaneel en versnellingsbak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De voeding en massa is in orde. Ook het CAN-bus signaal klopt. Dit is gemeten op de Versnellingselectiepook. We hebben dezelfde metingen herhaald op de versnellingsbak en hier lijkt ook alles te kloppen. Aangezien de signalen van buitenaf kloppen zou het in de versnellingsbak moeten zitten.

 

Voordat we de versnellingsbak open maken zijn we gaan zoeken op de Jeep portal of daar iets bekend is van dit probleem. In Europa vinden we niets maar als we dezelfde code op google invoeren komt er een servicedocument uit de US naar boven. Hierop staat dat er een versnellingsbakupdate uitgevoerd moet worden. Aangezien we dezelfde motor en versnellingsbak hebben en we de update ook kunnen vinden gaan we deze uitvoeren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het betreffende service document

 

Uitvoeren update

Na het uitvoeren van de update konden we de auto nu wel weer schakelen. De foutcodes kwamen ook niet meer terug, maar starten deed hij nog niet. De auto was nu volledig vrij van foutcodes. We zijn daarom een aantal metingen gaan doen vanaf de startmotor. We zien dat de startmotor geen aansturing krijgt. Hij heeft een constante voeding en massa maar krijgt niet het signaal om rond te gaan. We zijn terug gaan meten en komen zo ook aan de buitenzijde van de zekeringkast terecht. Hier komt ook nog geen signaal binnen van starten. Het lijkt erop dat het ergens vanaf het contactslot misgaat of dat de ECU (die het start signaal vrij moet geven) deze niet doorzet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We zijn de live waardes gaan kijken en hier valt eigenlijk niets op. Alle beveiligingen gaan eraf en de auto zou moeten starten. Omdat het nu niet meer in lijn is wat er gebeurt zijn we op de ECU gaan meten wat het signaal is van de startmotor. Hier wordt een signaal gegeven dat de startmotor aan mag gaan. Het lijkt dus tussen ECU en Relais mis te gaan, we meten aan de uitgang van het relais namelijk niets meer. We gaan daarom meten aan de binnenzijde van de zekeringkast. Hierop krijgen we wel het signaal. Het probleem zit hem in de zekeringkast. We hebben de zekeringkast opengemaakt en zagen dat er een onderbreking zat in de zekeringkast. Deze onderbreking is hersteld waarna we de auto probleemloos konden starten.