Startsituatie
Tijdens het rijden was er spontaan geen trekkracht. Geen storingslamp, ANWB is erbij geweest, en de auto is naar de werkplaats afgesleept. De ANWB dacht aan een verstopte uitlaat.
De auto is naar de monteur gegaan die het volgende heeft gedaan:
Hierna is de auto bij ons gebracht voor een verdere diagnose.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen door de klacht te verifiëren. We kunnen de auto inderdaad starten. Rustig op toeren krijgen (1500 t/min) en hierna valt hij uit. De auto stinkt enorm en er komt ook veel rook uit de uitlaat. Hierna hebben we de auto uitgelezen. We lezen ook dezelfde foutcode uit als hierboven staat vermeld.
We gaan beginnen met het meten van de ontsteking. Het signaal van de ontsteking klopt en gebeurt ook op de juiste tijd. Hij zou in theorie moeten lopen echter doet hij dat niet.
Het signaal van de ontsteking.
Hierna zijn we de compressie gaan meten per cilinder omdat we verwachten dat deze te laag is van een van de cilinders waardoor hij zo slecht loopt.
De compressie is op alle cilinders gelijk en ook ruim voldoende.
De volgende stap is dat we de injectoren hebben gemeten of ze aansturing hebben. Dit is in orde zoals hieronder te zien is.
Aansturing van de injectoren
Hierna zijn we de pomp aansturing gaan controleren naast het injector signaal.
De pomp aansturing en aansturing van de injectoren.
Vervolg diagnose
We zijn begonnen met het testen van de injectoren. Deze zijn in orde ook op hogere drukken werken ze goed. We hebben de injectoren direct gereinigd en de afdichting vervangen. We hebben alles terug gemonteerd en zijn de brandstofdruk gaan controleren. Doordat er een harde leiding in zit is deze lastig te controleren. We hebben een tussenpijp besteld zodat we deze in de harde leiding kunnen drukken om zo de brandstofdruk te kunnen bekijken met lopende motor. Of niet alleen de druk goed is maar ook de opbrengst voldoende blijft.
De druk blijft bij lopende motor constant boven de 3 bar en ook tijdens uitvallen. Hier zit geen probleem in.
Na contact gehad te hebben met de monteur van de auto hebben we besloten om de vonk te gaan testen met lopende motor of deze ook sterk blijft en als dat het niet is even goed te gaan denken wat dan de volgende stap gaat zijn. De vonk bleef sterk met lopende motor, ook tijdens het uitvallen. Het probleem kan ook niet in de ontsteking zitten.
Daarna willen we eigenlijk niet opgeven omdat we te dichtbij zitten, we hebben een paar basis controles herhaald en gedaan en de ECU zo geschreven dat hij het eigenlijk altijd goed moet doen. De auto zou na het starten op 1500 toeren moeten gaan lopen met een te rijk mengsel, hierop moet hij in de basis eigenlijk altijd werken, dit deed hij echter niet. We hebben daarom de krukas en nokkenas gecheckt.
De krukas en nokkenas blijft de eerste slagen goed synchroon lopen maar hierna verschuift hij toch wat. Dit zou echter niet kunnen aangezien we de stelling los hebben gelegd. Het probleem lijkt hem in deze verschuiving te zitten, de timing lijkt te veranderen. We zijn de timing gaan controleren. Bij het losmaken viel op dat de ketting wat slap staat. Als we de ketting indrukken tussen de nokkenassen in kunnen we de kettingspanner volledig indrukken. Deze wordt normaalgezien met oliedruk op spanning gehouden, er zit ook een veer in welke als nood dient. De veer werkt nog maar de oliedruk wordt niet vastgehouden. We hebben er extern oliedruk erop gezet en de motor gestart. Hier loopt hij wel goed op alleen kunnen we dit niet goed volhouden aangezien het enorm veel moeite kost. Ons advies is de gehele ketting set te vervangen. Onduidelijk blijft voor ons hoe de timing de eerste keer gecontroleerd is, de slap hangende ketting zou toen ook gezien moeten zijn.
Vervolg diagnose
De auto is meegegaan met de monteur welke de motor in zijn geheel heeft vervangen voor een nieuwe/gereviseerde (bij ons onduidelijk welke van de twee het nu exact is). Een deel van de onderdelen is overgebouwd op het nieuwe motorblok en een deel zat al bij het nieuwe motorblok. De door ons geteste en gereinigde injectoren met rail zitten niet meer op het nieuwe blok.
Na montage wil de auto nog niet goed lopen. Het probleem lijkt erg op het probleem hiervoor.
We zijn begonnen opnieuw de basis te controleren.
Het inspuitingssignaal, gemeten tijdens starten en uitvallen. Deze blijft goed.
De vonk is bij elke cilinder goed, Ook tijdens starten/uitvallen.
Het signaal van de krukas en een van de nokkenassen.
We hebben de brandstofdruk gemeten. Deze is ook in orde tijdens starten/uitvallen. Maar nu zitten we eigenlijk op hetzelfde punt als de vorige keer. We hebben softwarematig wat aanpassingen gemaakt in het ontstekingsmoment en hebben deze erg extreem gezet. Ook hiermee wil de motor het niet beter doen dan voorheen. Dit geeft ons het idee dat de motor niet op tijd staat. Normaal gesproken zou hij hier namelijk wel op moeten reageren.
We hebben de timing gecontroleerd en deze klopt helemaal. Het probleem kan dus niet in de timing zitten. Omdat de timing klopt zijn we gaan twijfelen of de motor wel vrij genoeg loopt. Een defecte aircopomp kan een motor in extreme gevallen zover afremmen dat hij niet meer rondgaat. Als hij warmer wordt loopt hij zwaarder en valt de motor uit. Het is geen erg logische stap maar wel een stap waar we nu naar toe lopen aangezien er weinig over blijft en het een kleine stap is om te nemen.
We lopen nu een beetje vast. We gaan daarom de stappen doorlopen die oorspronkelijk de monteur heeft doorlopen. Een stap die doorlopen zou zijn is de uitlaat demonteren omdat deze verstopt zou zijn. Dit hebben we opnieuw gedaan. Na het demonteren van het uitlaatspruitstuk/katalysator loopt de auto perfect. Als we de katalysator schudden dan horen we dat de steen los zit/ afgebrokkeld is. Dit is de oorzaak van het slechte lopen. Daarom loopt hij het ene moment ook beter als het andere, de steen valt dan de goede kant op. Na het vervangen van de katalysator loopt de auto perfect.
Bij deze auto hebben we de fout gemaakt te veel aan te nemen. Als we niet hadden aangenomen dat het klopt dat de auto gelopen had zonder uitlaat hadden we al eerder de fout kunnen vinden. Neemt niet weg dat de ketting wel gedaan had moeten worden. Bij de nieuwe motor die geplaatst is hadden wij ook onze twijfels. Daarnaast vonden we het ook opvallend dat de defecte katalysator niet opgevallen is bij het demonteren en monteren op de nieuwe motor. Voor ons is dit in ieder geval een duidelijk leermoment geweest.