Hyundai I10: Blijft niet lopen

Startsituatie

De auto is binnengekomen met de klacht dat de auto niet blijft lopen. Hij valt af en toe al vrijwel direct uit andere keren pas als je langer rijdt. Bij 4000 t/min valt hij vrijwel altijd uit. Daarnaast geeft de auto een fout op de MAP sensor. Deze is al vervangen door het bedrijf door een universele sensor. De fout daarop blijft hij geven. Ook zit er een CAN-bus fout in.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We hebben de auto binnengezet en tussendoor is deze alweer meerdere keren uitgevallen. Er is bijna niet met de auto te rijden. Zeker als je ineens vol gas geeft valt hij vrijwel altijd uit. We hebben hem uitgelezen en er staan 2 foutcodes in:

 

  • P010600 Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Range/Performance
  • C1613 CAN Signal Error ECM (Check ECM)

 

Omdat de map sensor al vervangen is zijn we begonnen met de CAN-bus storing. Echter viel ons iets op tijdens het beginnen met meten. Het luchtfilter zit er verkeerd om in. Hierdoor trekt het gat bij volgas dicht en smoort de motor. Na het omwisselen kunnen we ook weer volgas geven. Even lijkt het goed maar daarna valt hij toch weer uit, dezelfde foutcodes komen terug.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben de CAN-bus gemeten en zien dat deze eigenlijk overal klopt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hierna zijn we op de server van Hyundai gaan kijken. Hierop zien we dat de foutcode vaker voorkomt na het wissen van foutcodes en vanzelf weggaat naar 20 km rijden. We gaan hier even vanuit en laten de foutcode links liggen.

 

We zijn verdergegaan en hebben eerst de brandstofdruk gemeten. Deze pompen gaan veel stuk en we hebben daarom eerst deze meting gedaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De brandstofdruk is goed in orde. Dit is gemeten tijdens uitvallen.

 

Omdat dit goed is hebben we het bobine signaal gemeten, het injector signaal gemeten, de krukas en de map sensor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook dit is een meting tijdens het uitvallen van de motor.

Wat wel opvalt is dat de MAP sensor niet reageert op gasgeven. We hebben deze daarom los gemeten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben de originele MAP-sensor teruggezet en hierna opnieuw de auto laten lopen. We hebben nu wel signaal op de MAP-sensor. Echter valt de auto nog uit. We zien nu wel de vermoedelijke oorzaak. Doordat alles los ligt zien we de gasklep stuiteren. We hebben de gasklep opengemaakt en zien dat er een defect tandwiel inzit. Deze hebben we opnieuw geprint. Hierna werkt alles zoals het moet.