Honda CBR600RR: Niet lopen

Startsituatie

We kregen van de klant de volgende informatie: Ik heb een hele mooie Honda CBR600RR (uit april 2004, het model Honda PC37). Die heeft voor het laatst (naar mijn idee probleemloos) gereden medio 2019. Daarna, door onder meer de corona-problemen, helaas niet meer Je begrijpt het al: ze doet het niet meer. Wellicht door de E-98 benzine troep met bio-ethanol toevoeging die te lang in de leidingen heeft gestaan? Wellicht doordat er intern in het blok iets vast(geroest?) zit?

 

Ik heb geen idee helaas......

Dus ik heb haar voor een beurtje laten ophalen door een motorzaak.

 

Die zeggen dat de 'zuigers vastzitten' of zoiets. In ieder geval loopt ze dus nog steeds niet. Zij stellen dat ik beter een nieuwe motor kan kopen omdat de CBR600RR weer gangbaar maken volgens hun te duur is. Dit heeft hij nodig om het lopend te maken:

- tank moet leeg gehaald worden en nieuwe brandstof erin

- bougies moeten vervangen

- olie + filter moet vervangen worden, zit mogelijk brandstof in de olie

- kijken of hij ook genoeg compressie heeft en of de injectoren niet dicht zitten"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We hebben de motor opgehaald bij de motorzaak en hebben we hem binnengezet en zien dat er geen accuspanning meer in de motor zit, deze is compleet leeg, we hebben deze eerst proberen te laden maar dit doet hij niet meer. Daarom hebben we even wat werk gehad om er een redelijke accu in te krijgen die een beetje past.

 

We hebben de compressie eerst gemeten. Van cilinder 1, 2 en 3 was deze gelijk, maar veel te laag met 3 bar:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van cilinder 4 was hij in orde met 8 bar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Met de camera zien we geen erg gekke dingen op zuiger of cilinderwand:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wel zien we witte punten op de kleppen van de eerste 3 cilinders, we verwachten daarom dat de koppakking defect is of de cilinderkop is gescheurd.

 

Advies

Ons advies zou zijn de motor te verkopen aangezien de reparatie waarde ver over de waarde van de motor heen gaat. De waarde van de motor in goede staat schatten wij op zo’n 2500 euro in, als we het blok open hebben voor bijvoorbeeld cilinderkop of koppakking mag er niets anders tegenzitten of we schieten over die waarde heen. Uiteindelijk is ervoor gekozen de motor op te laten halen door iemand die motoren sloopt, om zo met de onderdelen nog een andere motor te kunnen redden.