Startsituatie
De motor is bij ons binnengekomen met de vraag of er andere nokkenassen in gezet konden worden. De motor is recent gereviseerd bij een ander bedrijf. De reden dat de motor een revisie kreeg was dat er een kromme klep in de motorfiets zat en er een olielekkage was ontstaan bij de laatste keer dat de motor gebruikt was.
De motor is niet origineel, de klant heeft de motor gekocht met de wetenschap dat er een moto 2 motorblok onder de fiets was gelegd. De motor draaide hiervoor ook de toeren en er was een uitdraai bij dat er 134 pk in de motor zat. Toen de motor echter werd weggebracht voor revisie bleek dit niet het geval te zijn, de motor was standaard er zaten alleen plaatjes op van moto 2 wat de impressie gaf dat het een moto 2 blok was. Wel draaide de motor 2000 t/min te veel voor een standaard motorblok. Volgens het bedrijf dat de revisie heeft gedaan was dit op te lossen door er andere nokkenassen in te leggen.
Dit is met de revisie niet direct gedaan, wel is de fiets op de testbank geweest na de revisie. Er bleek ‘maar’ 124 pk in de motorfiets te zitten, een stuk minder als de beloofde 134 pk.
Start werkzaamheden
Omdat bij ons niet helemaal bekend was wat het exacte verleden van de motorfiets was zijn we begonnen de motor te inspecteren. Ons viel niet veel bijzonders op behalve dat de tandwielen aardig versleten waren en vooral de ketting versleten was/verkeerd gemonteerd is geweest. De ketting was een keer eerder losgemaakt, vermoedelijk bij de vorige revisie, maar de nieuwe schakel was veel te strak gemonteerd waardoor de ketting hier niet meer kon bewegen. Ook was de ketting veel te vet, hij was rechtop weg te zetten. Daarnaast viel het ons op dat sommige delen niet geborgd waren terwijl deze al wel voor de laatste keer gemonteerd waren.
Hierna zijn we begonnen de motor te demonteren, om de nokkenassen maar vooral de cilinderkop te demonteren moet het motorblok compleet gedemonteerd worden. Na het demonteren van het motorblok zijn we deze open gaan maken. Bij het openmaken viel ons op dat er weinig aan gedaan leek te zijn. De pakking van het koppelingshuis was bijvoorbeeld wel nieuw maar eenmaal in de motor leek het allemaal niet erg nieuw of opnieuw opgebouwd te zijn. De bougies leken bijvoorbeeld niet nieuw te zijn.
Omdat we voor het opnieuw opbouwen van de motor een nieuwe set nokkenassen nodig hadden, klepveren en randbenodigdheden heeft de klant deze opnieuw aangeschaft. De nokkenassen waren een gebruikte set nokkenassen uit een Moto 2 blok. De overige onderdelen, op de koppakking na, waren allemaal gebruikt afkomstig van dezelfde motor. Toen we de motor wilde gaan opbouwen zijn we de motor goed gaan beoordelen. Dit hebben we niet direct gedaan omdat we de informatie hadden gekregen dat de motor gereviseerd was. Hieronder zijn resultaten te zien van de beoordeling van het motorblok. Een aandachtspunt hierbij is dat we niets meer hebben gedaan dan het demonteren van de cilinderkop. We kunnen nog geen informatie geven over bijvoorbeeld de krukas en de lagers daarvan. Hiervoor moeten we de gehele motor uit elkaar halen. Dit hebben we bewust niet gedaan omdat er eerst een oplossing moet komen voor de schade die we nu al hebben ontdekt.
Conclusie
De motor is in te slechte staat om nieuwe nokkenassen in te gaan leggen en er mee te gaan racen. We gaan de motor dan ook niet in elkaar zetten met huidig carter/zuigers. Wil je de motor echt laten draaien met het vermogen wat de klant wil moet er veel aangepast worden en kom je er niet met enkel nokkenassen. De beste/goedkoopste oplossing lijkt om dit moment echter voor een ander blok gaan wat in goede staat is.
De klant heeft er uiteindelijk ook voor gekozen om een race klaar blok te kopen wat recent gereviseerd was. Deze is door ons gecontroleerd en daarna gemonteerd. Deze gaf op de testbank een gezonde 132 pk. Dit is, zeker voor een 600 een erg snel blok.
Kabelboom
Naast het motorblok is ons ook gevraagd de kabelboom opnieuw te maken. Bij het demonteren van kuipwerk was het onmogelijk om je oog niet te laten vallen op allerlei losse stekkers die overal hingen van diverse onderdelen. Dit waren onderdelen die door de race aanpassingen zijn te komen vervallen. Ook is er een andere ECU opgekomen die ook weer eigen sensoren met zich meeneemt waardoor sommige punten komen te vervallen. De eigenaar vond dit al langer storend en nu was het tijd hier iets aan te doen.
Wij hebben eerst de gehele kabelboom blootgemaakt en zijn gaan wegknippen wat we niet meer gebruikte. Uiteindelijk hebben we de losse kabels die nog over waren uit gepind op de ECU en de kabelboom weer netjes in elkaar gezet. Hierdoor ziet de motor er onder het kuipwerk ook weer netjes uit.
Daarnaast is hebben we nog een nieuwe kappen set pasgemaakt op de motor. Deze wordt binnenkort gespoten en beplakt. Zo ziet de motor er weer als nieuw uit.
Te zien is op deze foto dat de nokkenassen al een duidelijk slijtagespoor hebben. Ook is er een duidelijke koolaanslag rand te zien op de cilinderwanden. Iets wat niet bij een gereviseerd blok zichtbaar zou moeten zijn.
De cilinderwanden hebben duidelijke slijtagesporen. Een teken dat de zuiger kan kantelen. Elke zuiger kunnen we ook enorm veel laten bewegen. Nameten is niet eens nodig zo groot is de spelling die er nu op zit. Vooral cilinder 1 is enorm versleten.
De kleppen hebben allemaal dezelfde slijtage en verkleuring. We kunnen niet een nieuwe klep ontdekken, we twijfelen wat er vervangen is.