Startsituatie
De klant heeft de auto ongeveer 30.000 km in gebruik. In totaal staat er nu 40.000 km op de teller, toch is de camper al 9 jaar oud.Aan de kilometerstand is te zien dat de auto veel heeft stilgestaan. Dit komt omdat het een camper is en deze vaak langere tijd stil staat. Dit had hij recent ook, het waren de wintermaanden waarbij de camper weer 5 maanden stil had gestaan. Dit is over het algemeen niet goed voor een auto. Toen de auto recent weer gestart werd viel op dat de auto niet mooi op 4 draait. Hoe warmer de auto werd hoe beter dit werd maar het is nog niet zoals het moet zijn. Dit model staat erom bekend dat de verstuivers stuk gaan. Aan ons is gevraagd de auto na te kijken of de verstuivers van deze nog wel in orde zijn.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen met koude motor, hier kunnen we het beste merken hoe de auto loopt en of de verstuivers nog goed werken. De motor liep bij de koude start niet zo strak als je zou mogen verwachten van deze motoren. Nu zegt de precieze verstuivercorrectie nog niet zo veel bij koude motor. Maar als een van de cilinders wat minder compressie heeft, door bijvoorbeeld een lekkend brandplaatje dan zie je dit wel terug. Op cilinder 2 was dit het geval, de verstuiver zat extreem in de plus te regelen om de motor mooi draaiende te houden. Omdat het met warme motor niet meer was mag ervanuit gegaan worden dat het brandplaatje lekt.
Met warme motor was het anders, de waardes staan hieronder weergegeven:
De 4de cilinder wijkt enorm in de min af. Dit komt omdat de verstuiver ‘lekt’ als een verstuiver verslijt dan gaat de inwendige afdichting minder worden. Er gaat dan per inspuiting meer diesel de cilinder in als verwacht. Dit resulteert in een afwijking van de verstuiver in de min om de motor goed te laten draaien. Dit is ook duidelijk zichtbaar. Met warme motor blijft hij enorm schokken en bokken.
Hierna zijn we met de oscilloscoop de tijd gaan meten tussen de inspuitingen. Hierbij is elke afwijking een teken dat er iets niet juist is. De bovenste is van een juiste cilinder en de onderste van cilinder 4. Te zien is dat hij 30 nanoseconde minder lang open is. Dit zou gelijk moeten zijn aangezien we elke cilinder even lang laten inspuiten. Waarschijnlijk komt dit door een inwendige lekkage waardoor er diesel doorlekt. Dit zorgt voor rookontwikkeling bij de auto en een slechte motorloop.
De meting op cilinder 1 (links) en cilinder 4 (rechts)
Oplossing
Om de storing op te lossen moeten 2 verstuivers vervangen worden. Echter adviseren wij alle 4 de verstuivers te vervangen. Alle verstuivers hebben een modificatie gekregen als je nieuwe besteld. Dit lost ook de beruchte problemen op die kunnen leiden tot motorschade. Let op vervang de verstuivers inclusief leidingen en montageboutjes, deze kunnen maar eenmalig gemonteerd worden.